القومية الاقتصادية الجديدة و تكاليف الحفاظ عليها : دراسة تحليلية للآثار الاقتصادية لخروج بريطانيا من الاتحاد الأوروبي

Other Title(s)

The new economic nationalism and the costs of maintaining : an analytical study of economic impacts of Britain's exit from the European Union

Joint Authors

المدبش، محمد علي
بوحرب، حكيم
منصوري، سيهام

Source

المجلة الجزائرية للمالية العامة

Issue

Vol. 10, Issue 1 (s) (31 Dec. 2020), pp.52-71, 20 p.

Publisher

Université Abou Bekr Belkaid

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

20

Main Topic

Economy

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة الى تبيان طبيعة التكاليف التي تتحملها الدول من أجل ترسيخ قوميتها الاقتصادية و ذلك من خلال عرض أدلة من تجربة خروج المملكة المتحدة من الاتحاد الأوروبي حيث تزامن التصويت على الخروج مع تصاعد أصوات كثير في مختلف الدول تطالب بضرورة تبني خيار تحقيق القومية الاقتصادية للدول.

خلصت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها تلك التي تصف التناقض بين التكامل و القومية الاقتصادية فبالرغم من النجاح الذي حققه الاتحاد الأوروبي إلا أن هاجس موجة القومية الاقتصادية الذي باتت تتصاعد في السنوات الأخيرة مثل عائق لتنمية أفق الاتحاد و هو ما اتضح جليا في تمنع بريطانيا على الدخول إلى الاتحاد النقدي و حتى انضمامها إلى الاتحاد الأوربي الاقتصادي تراجعت عنه من خلال التصويت على الخروج و بالرغم من أن التصويت له آثار سلبية و تكاليف من الناحية الاقتصادية غير أن نزعة القومية الاقتصادية كان لها الأثر الأكبر في اتخاذ قرار الخروج.

Abstract EN

This study aims to show the nature of the costs that countries bear in order to consolidate their economic nationalism, by presenting evidence from the experience of the Brexit, where the vote to exit coincided with the escalation of many voices in different countries calling for the necessity of adopting the option of achieving the economic nationalism of countries.

The study concluded with a set of results, the most important of which are those that describe the contradiction between integration and economic nationalism.

Despite the success achieved by the European Union, the obsession with the wave of economic nationalism, which has been escalating in recent years, is an obstacle to the development of the union horizon.

This was evident in Britain's denial of access to the monetary union, and even its accession to the European Economic Union retracted it by voting on the exit, although the vote has negative effects and costs in economic terms, but the national economic tendency had an impact The biggest in deciding to Brexit.

American Psychological Association (APA)

بوحرب، حكيم والمدبش، محمد علي ومنصوري، سيهام. 2020. القومية الاقتصادية الجديدة و تكاليف الحفاظ عليها : دراسة تحليلية للآثار الاقتصادية لخروج بريطانيا من الاتحاد الأوروبي. المجلة الجزائرية للمالية العامة،مج. 10، ع. 1 (s)، ص ص. 52-71.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-977939

Modern Language Association (MLA)

المدبش، محمد علي....[و آخرون]. القومية الاقتصادية الجديدة و تكاليف الحفاظ عليها : دراسة تحليلية للآثار الاقتصادية لخروج بريطانيا من الاتحاد الأوروبي. المجلة الجزائرية للمالية العامة مج. 10، ع. 1 (عدد خاص) (2020)، ص ص. 52-71.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-977939

American Medical Association (AMA)

بوحرب، حكيم والمدبش، محمد علي ومنصوري، سيهام. القومية الاقتصادية الجديدة و تكاليف الحفاظ عليها : دراسة تحليلية للآثار الاقتصادية لخروج بريطانيا من الاتحاد الأوروبي. المجلة الجزائرية للمالية العامة. 2020. مج. 10، ع. 1 (s)، ص ص. 52-71.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-977939

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 70-71

Record ID

BIM-977939