المدن المقدسة في الشعر العراقي المعاصر : (النجف الأشرف نموذجا)‎

Other Title(s)

The holy cities in the Iraqian contemporary poems : (the holy city of Najaf as a sample)‎

Joint Authors

أبو الهيل، محسن
عبيات، عاطي

Source

آداب الكوفة

Issue

Vol. 2020, Issue 45، ج. 2 (31 Oct. 2020), pp.71-88, 18 p.

Publisher

University of Kufa Faculty of Arts

Publication Date

2020-10-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

18

Main Topic

Literature
Arabic Language

Topics

Abstract AR

اهتم الشاعر العراقي المعاصر بمدينة النجف الأشرف اهتماما كبير ا؛ فأعطاها من القداسة ما لا يعطيها لأي مدينة مقدسة أُخرى.

و كان لاهتمامه هذا نتاجا شعريا واسعا.

قل أن نجد له مثيلا في شعر المدن المقدسة الأُخرى.

لكن مع كثرته لم يأخذ حقه كما يجب؛ من البحث، و لم يدرس دراسة مستقلة.

كما لم تدرس البيئة الأدبية النجفية دراسة كاملة و كل ما درس منها هو في دائرة ضيقة لا يفي بالغرض المطلوب و لا يقوم إلا لإحصاء محدد لبعض ما قيل في هذه المدينة (مدينة النجف) من أدب و شعر و من جميع شعراء العرب دون الاهتمام اللازم و الكافي بالأدب و الشعر العراقي المعاصر في هذه المدينة ؛ ليعم النفع و يكثر الاطلاع على فترة ذهبية من فترات الأدب و الشعر في هذه المدينة و عند كبار شعراء العراق المعاصرين.

فلذا رصدنا كثير من المجاميع الأدبية و الدواوين الشعرية و اخرجنا أمثلة من الشعر العراقي المعاصر حول قدسية النجف الأشرف؛ و عكفنا على دراستها دراسة وصفية تحليلية للوقوف على الصورة الكاملة لهذا النوع من الشعر بتراكيبه الفنية و أوصافه الجميلة.

و قد توصل البحث على أنَ شعراء العراق المعاصرين قد أكثروا من قدسية النجف في أشعارهم؛ فأبدعوا في وصفها و ابراز مكانتها فأعطوها من الصور الشعرية الجميلة ما لم نجد لها مثلا في شعر المدن المقدسة الأُخرى.

Abstract EN

The contemporary Iraqian poets paid a lot of attention to the holy city of Najaf giving it much holiness not granted to any other city.

The result of this attention was a great domain of poems we less to find in other holy cities.

Albeit with the flows of these poets it has not achieved its proper right in researches and has not studied thoroughly and independently.

There also has not been sufficient study about the literature environment of the city of Najaf and all the studies are confined in a limited circle that dose not fulfill the requirments and does not show its true value and counted stricted in this city about the literature and poets through all Arabic poets lacking of enough attention to this literature and of the contemporary Iraqian poems to reap the benefits and to enrich the studies of golden era of literature in this city with consideration of famous Iraqian poets.

For this purpose we has traced many literature collections and poem books and has shown samples of this kind of poems about holiness of this city we also conducted this research in analytical method to understand the whole story of this kind of poems in its artistic compound and marvelous meanings as the research has concluded that the contemporary Iraqian poets has exaggerated about the holiness of this city causing innovations in their descriptions and showing its rank giving it one of the most beautiful poems we can not find in any other holy city.

American Psychological Association (APA)

عبيات، عاطي وأبو الهيل، محسن. 2020. المدن المقدسة في الشعر العراقي المعاصر : (النجف الأشرف نموذجا). آداب الكوفة،مج. 2020، ع. 45، ج. 2، ص ص. 71-88.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-978884

Modern Language Association (MLA)

عبيات، عاطي وأبو الهيل، محسن. المدن المقدسة في الشعر العراقي المعاصر : (النجف الأشرف نموذجا). آداب الكوفة ع. 45، ج. 2 (تشرين الأول 2020)، ص ص. 71-88.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-978884

American Medical Association (AMA)

عبيات، عاطي وأبو الهيل، محسن. المدن المقدسة في الشعر العراقي المعاصر : (النجف الأشرف نموذجا). آداب الكوفة. 2020. مج. 2020، ع. 45، ج. 2، ص ص. 71-88.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-978884

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص.87-88

Record ID

BIM-978884