المدى و الحيز الإحالي في قصيدة سأعير عينيك انتظاري

Other Title(s)

The range and referral space in a poem : (i'll lend your eyes my waiting)‎

Author

علي صادق جعفر

Source

آداب الكوفة

Issue

Vol. 2020, Issue 45، ج. 2 (31 Oct. 2020), pp.445-458, 14 p.

Publisher

University of Kufa Faculty of Arts

Publication Date

2020-10-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

14

Main Topic

Literature

Topics

Abstract AR

العديد من الدراسات اللسانية، و لا سيما النصية، لا تفرق بين المدى الإحالي و الحيز الإحالي، فقد يطلق مصطلح المدى و يراد به الحيز، أو العكس، فالإحالة في الجملة العربية التامة عند القدماء و المحدثين على نوعين من جهة الوظيفة : الإحالة الجزئية و الإحالة الكلية : أولا : الإحالة الجزئية : هي الإحالة التي تتم داخل الجملة من إشارة العنصر المحيل على مفسره-إحالة قريبة المدى-سواء كانت الإحالة تتوجه إلى داخل النص أو خارجه، و مجموع الإحالات الجزئية هو الذي يشكل الإحالة الكلية للجملة، و هذا يعني أن الإحالة الجزئية تحمل جزء من المعنى و هي وسيلة من وسائل صنع المعنى.

ثانيا : الإحالة الكلية : هي الإحالة التي تتكون من مجاميع إحالية داخل الجملة الواحدة أو النص-إحالة قريبة المدى-لتنتج المعنى الكلي لها و هذه العملية هي التي تنتج المعنى التام للجملة.

لذا جاء البحث في هذه الإشكالية لبيان الفارق بين المصطلحين بصورة تطبيقية على قصيدة "سأعير عينيك انتظاري" للشاعر العراقي صباح عباس عنوز.

Abstract EN

Many linguistic studies, especially textual ones, do not differentiate between the referral range and the referral space.

the term (range) is intended to mean the space or vice versa.

reference in the full Arab sentence, for the ancient and late linguists are of two types according to function : the partial reference and total reference.

first : the partial reference that is within the sentence, within or out of the text.

the total number of the partial reference forms the total reference of the sentence, so the partial reference has part of the meaning and it is a way to create meaning.

second : the total reference is formed by a number of the partial references.

so the research came in this problem to clarify the difference between the two terms in an applied manner on the poem (i'll lend your eyes my waiting) of the Iraqi poet Sabah Abbas Anouz.

American Psychological Association (APA)

علي صادق جعفر. 2020. المدى و الحيز الإحالي في قصيدة سأعير عينيك انتظاري. آداب الكوفة،مج. 2020، ع. 45، ج. 2، ص ص. 445-458.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-979440

Modern Language Association (MLA)

علي صادق جعفر. المدى و الحيز الإحالي في قصيدة سأعير عينيك انتظاري. آداب الكوفة ع. 45، ج. 2 (تشرين الأول 2020)، ص ص. 445-458.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-979440

American Medical Association (AMA)

علي صادق جعفر. المدى و الحيز الإحالي في قصيدة سأعير عينيك انتظاري. آداب الكوفة. 2020. مج. 2020، ع. 45، ج. 2، ص ص. 445-458.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-979440

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 456-457

Record ID

BIM-979440