تداعيات أزمة و باء "كورونا" على العلاقات الدولية

Other Title(s)

The repercussions of the "Corona" epidemic crisis on international relations

Author

يخلف، توري

Source

مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية و الاقتصادية

Issue

Vol. 9, Issue 4 (s) (31 Dec. 2020), pp.348-378, 31 p.

Publisher

Centre Universitaire Tamanghasset

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

31

Main Topic

Economy
Political Sciences

Topics

Abstract AR

يعتبر و باء "كورونا" من أخطر و أسوأ الأوبئة التي شهدها المجتمع الدولي فهو يهدد العالم في جميع المجالات السياسية و الاقتصادية و الاجتماعية.

و قد تطرقنا إلى هذا الموضوع من أجل تبيان أهم الآثار التي خلفها هذا الوباء على صعيد العلاقات الدولية بغية كشف أهم الأسباب التي أدت إلى ضعف التعاون الدولي في مواجهة هذه الجائحة و تقديم بعض الاقتراحات التي تساعد على تعزيز التعاون الدولي في مثل هذه الأزمات.

و لقد خلصنا في بحثنا هذا إلى أن المصلحة الشخصية لبعض الدول كانت من أهم أسباب تذبذب التعاون الدولي في مكافحة الوباء مما أدى إلى حدوث شرخ في العلاقات الدولية بسبب الآثار السياسية و الاقتصادية الناجمة عن هذه الكارثة.

كما أن أزمة و باء "كورونا" كشفت عدم صحة بعض أسس النظريات في العلاقات الدولية كما كشفت أيضا هشاشة النظام الدولي الحالي مما ينجم عنه حتما تغيرات في العلاقات الدولية مستقبلا.

Abstract EN

The Corona epidemic is considered as one of the most serious and worst epidemics that the international community has ever seen, as it threatens the world in all fields such as politics, economy and social.

We have covered this topic to show the most important effects of this epidemic on the level of international relations, in order to reveal the main causes which led to the weakness of international cooperation to face this pandemic, and to suggest some issues that help to strengthen international cooperation in such crises.

We have concluded in our research that the personal interest of some countries was one of the main cause for the fluctuation of international cooperation in combating the epidemic, which led to a rift in international relations due to the political and economic effects of this disaster.

The corona epidemic crisis has also revealed the invalidity of some fundamental theories in international relations, as well as the fragility of the current international order, inevitably resulting in changes in international relations in the future.

American Psychological Association (APA)

يخلف، توري. 2020. تداعيات أزمة و باء "كورونا" على العلاقات الدولية. مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية و الاقتصادية،مج. 9، ع. 4 (s)، ص ص. 348-378.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-981370

Modern Language Association (MLA)

يخلف، توري. تداعيات أزمة و باء "كورونا" على العلاقات الدولية. مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية و الاقتصادية مج. 9، ع. 4 (عدد خاص) (كانون الأول 2020)، ص ص. 348-378.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-981370

American Medical Association (AMA)

يخلف، توري. تداعيات أزمة و باء "كورونا" على العلاقات الدولية. مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية و الاقتصادية. 2020. مج. 9، ع. 4 (s)، ص ص. 348-378.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-981370

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 372-378

Record ID

BIM-981370