المقاربة الكمية و الكيفية في ضوء التجربة البحثية في علوم الإعلام و الاتصال

Other Title(s)

Quantitative and qualitative approach in the light of research experience in information and communication sciences

Author

ابن عمروش، فريدة

Source

مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 12, Issue 5 (30 Sep. 2020), pp.293-310, 18 p.

Publisher

University Kasdi Merbah Ouargla Faculty of Arts and Languages

Publication Date

2020-09-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

18

Main Topic

Media and Communication

Topics

Abstract AR

تختلف البحوث في مناهجها و تصميمها، و تستخدم مصطلحات مثل البحث النوعي و البحث الكمي، و لكل نمط توجهـات معينة، و طريقة معينة في دراسة الظاهرة و تفسيرها، و لعل أبرز الفروق بينها هو في طريقة جمع المعلومات و البيانات، فالبحوث الكمية تركز على الأعداد و الأرقام و الجداول و البيانات الرقمية، في حين تهتم البحوث النوعية بالمعلومات و المفردات و الكلمات و الجمل التوضيحية، إن النزعة الدائمة لتكميم الظواهر المدروسة لا تفقد البحث العلمي حصانته و دقته بل تقوده إلى الاهتمام بما هو عام، كما تبرزه الإحصائيات ،لكنها تطمس ما هو خاص و نوعي ،لأن النمط الكيفي يفتح آفاقا للبحث العلمي من خلال الغوص في أعماقه و التغلغل في ثناياه ،رغم تشابك و تداخل متغيراته، محاولا الوصول لفهم أعمق و أدق للظواهر المدروسة ، تأسيسا على هذه الفكرة تركز هذه الورقة البحثية على خصوصية البحوث الكمية و الكيفية في ضوء التجربة البحثية في علوم الإعلام و الاتصال ،من خلال تحديد مفهومها، سماتها، أدواتها البحثية، و إبراز أهم الفروق بين البحوث الكمية و الكيفية في البحوث الإعلامية.

Abstract EN

Research differ in their methodology and design, they may use qualitative or quantitative methods.

Every method of study has its own way of interpretation of the phenomenon.

The most important differences between the two methods is in the way of collecting information and data, quantitative research focuses on numbers, tables and numerical data while qualitative research is concerned with information, vocabulary, words and explanatory sentences.

The permanent tendency to quantify the phenomena studied does not weaken scientific research and its accuracy, but leads to a focus on what is general, as highlighted by the statistics but overlooks what is special and qualitative because qualitative research look deep inside scientific research, based on this idea this research paper focuses on the specificity of Quantitative and qualitative methods through the research experience in media science and communication, by defining the concept, features, research tools, and highlighting the most important differences between quantitative and qualitative research in media research.

American Psychological Association (APA)

ابن عمروش، فريدة. 2020. المقاربة الكمية و الكيفية في ضوء التجربة البحثية في علوم الإعلام و الاتصال. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 12، ع. 5، ص ص. 293-310.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-982279

Modern Language Association (MLA)

ابن عمروش، فريدة. المقاربة الكمية و الكيفية في ضوء التجربة البحثية في علوم الإعلام و الاتصال. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 12، ع. 5 (2020)، ص ص. 293-310.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-982279

American Medical Association (AMA)

ابن عمروش، فريدة. المقاربة الكمية و الكيفية في ضوء التجربة البحثية في علوم الإعلام و الاتصال. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2020. مج. 12، ع. 5، ص ص. 293-310.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-982279

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 309-310

Record ID

BIM-982279