المكلف بالعلاقات العامة في المؤسسات الاقتصادية الخاصة و دوره في التنبؤ بالأزمات و كيفية معالجتها : عرض تجربة الباحث في شركة Eurl Investis Groupe الجزائرية لبيع و استيراد العتاد الصناعي

Other Title(s)

Chief executive public relations in private economic institutions and his role in predicting crises and how to deal with them : the case of the researcher's experiment at Eurl Investis Group for selling and importing industrial equipment

Author

ابن طيفور، مصطفى جمال مصطفى

Source

مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية و الاتصالية

Issue

Vol. 7, Issue 4 (31 Dec. 2019), pp.62-87, 26 p.

Publisher

Kounouz Al Hekma

Publication Date

2019-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

26

Main Subjects

Business Administration
Media and Communication

Topics

Abstract AR

من المعلوم أن العلاقات العامة في أي مؤسسة تستهدف تعريف الجمهور الخارجي بأنواعه بكل أنشطة هذه المنشأة، و تكوين السمعة الطيبة، و الصورة الذهبية الممتازة لدى مختلف فئات المتعاملين معها، على أساس من المعلومات الصادقة و الحقائق، كما تستهدف في المقام الأول تنمية العلاقات الطيبة بين جماهير العاملين بعضهم البعض من جهة، و بينهم و بين الإدارة العليا من جهة أخرى، مما يؤدي إلى إيجاد هذه الروح و تنميتها باستمرار، و محاولة ابتكار الحلول السريعة لمشاكل العاملين، فضلا عن توافر مقومات رفع الكفاءة الإنتاجية، و هو ما يرتبط ارتباطا مباشر بنوعية الإنتاج أو الخدمات أو النشاط الاقتصادي أو الاجتماعي الذي تعمل فيه المنشأة.

تسعى هذه الدراسة إلى تقديم النماذج الحديثة لإدارة العلاقات العامة إضافة إلى نقل تجربة الباحث الشخصية في دور هذا الجهاز(العلاقات العامة) في التنبؤ بالأزمات و كيفية معالجتها لعلها تكون أنموذجا تسير على نهجه المؤسسات الاقتصادية الأخرى.

Abstract EN

It is known that the public relations in any organisation aim to define the external public of all genres of activities of this establishment, and form good reputation and excellent image among the various categories of dealers, on the basis of credible information and facts.

They fundamentally aim at developing relations between employees on the one hand and the senior management on the other.

This constantly leads to the creation and development of an enthusiastic workplace through engaging promptly in finding solutions to the problems of the workers, as well as raising production efficiency, which is directly linked to the quality of production, economic services or social activities where this organisation is run.

This study seeks to present innovative models of public relations management, all along with the researcher’s personal experience in this field in the prediction of crises, and how to deal with them, hoping that it will be a model for other economic institutions to follow

American Psychological Association (APA)

ابن طيفور، مصطفى جمال مصطفى. 2019. المكلف بالعلاقات العامة في المؤسسات الاقتصادية الخاصة و دوره في التنبؤ بالأزمات و كيفية معالجتها : عرض تجربة الباحث في شركة Eurl Investis Groupe الجزائرية لبيع و استيراد العتاد الصناعي. مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية و الاتصالية،مج. 7، ع. 4، ص ص. 62-87.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-982810

Modern Language Association (MLA)

ابن طيفور، مصطفى جمال مصطفى. المكلف بالعلاقات العامة في المؤسسات الاقتصادية الخاصة و دوره في التنبؤ بالأزمات و كيفية معالجتها : عرض تجربة الباحث في شركة Eurl Investis Groupe الجزائرية لبيع و استيراد العتاد الصناعي. مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية و الاتصالية مج. 7، ع. 4 (2019)، ص ص. 62-87.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-982810

American Medical Association (AMA)

ابن طيفور، مصطفى جمال مصطفى. المكلف بالعلاقات العامة في المؤسسات الاقتصادية الخاصة و دوره في التنبؤ بالأزمات و كيفية معالجتها : عرض تجربة الباحث في شركة Eurl Investis Groupe الجزائرية لبيع و استيراد العتاد الصناعي. مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية و الاتصالية. 2019. مج. 7، ع. 4، ص ص. 62-87.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-982810

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-982810