المؤسسات الجامعية و اقتصاد المعرفة في الجزائر

Joint Authors

ابن بعطوش، أحمد عبد الحكيم
لغويل، سميرة

Source

المجلة العربية للآداب و الدراسات الإنسانية

Issue

Vol. 4, Issue 12 (30 Apr. 2020), pp.177-200, 24 p.

Publisher

The Arab Institution for Education Science and Art

Publication Date

2020-04-30

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

24

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

إن التحولات المجتمعية التي أفرزتها الثورة التكنولوجية المتسارعة في المجتمعات البشرية عبر العالم تؤدي دورا في التوجه نحو الاقتصاد المعرفي الذي تزداد فيه نسبة القيمة المعرفية المضافة بشكل كبير.

و يعتمد اقتصاد المعرفة اعتمادا أساسيا على نشر المعلومات و استثمارها علاوة على توليدها و تحسب الجامعات على المؤسسات المهمة التي يقع على عاتقها هذه المسؤولية فالحديث المعرفي عن تلازمية الجامعات و اقتصاد المعرفة يعد ضروري لأن العلاقة بينهما علاقة عضوية و ديناميكية.

و على الرغم من أهمية العلاقة التكاملية بين الجامعات و اقتصاد المعرفة إلا أن هناك مجموعة من التحديات التي تعيق دور الجامعات الجزائرية في تطبيق الاقتصاد المعرفي أبرزها التحديات الاقتصادية و التحديات البشرية و الاجتماعية و التحديات الإدارية.

إن الهدف العام من هذا البحث هو التعرف على أهم المعوقات الوظيفية التي يمكن أن تعترض الجامعات بالجزائر لأداء دورها بخصوص المساهمة في اقتصاد المعرفة.

و لتحقيق الأهداف الفرعية للبحث و الإجابة عن القلق السوسيولوجي الذي يطرحه سؤال الإشكالية سوف يتم استخدام المنهج الوصفي مع التركيز على منهج التحليل الوثائقي و ذلك من خلال الرجوع إلى العديد من الدراسات و الأبحاث ذات الصلة بالموضوع التي تسهم في الوصول إلى جملة من التوصيات و النتائج.

Abstract EN

The societal transformations created by the accelerating technological revolution in human societies across the world play a role to trend towards the knowledge economy ,In which the percentage of the added value of knowledge is increases dramatically.

The knowledge economy dependent mainly on disseminating and investing information in addition to generating it , and the universities, one of the important institutions that is assumed this responsibility, so the relationship between the university students and the knowledge economy is a dynamic relationship.Despite the importance of the complementary relationship between universities and the knowledge economy, there are a set of challenges that hinder the role of Algerian universities in applying the knowledge economy, the most prominent of which are economic challenges, in addition to human, social, and administrative challenges.

The general objective of this research is to identify the most important functional obstacles that universities in Algeria can encounter to play their role in contributing to the knowledge economy.The descriptive method is used, with a focus on the documentary analysis method, through reference to numerous studies and research relevant to the topic, which contribute to reaching a set of recommendations and results.

American Psychological Association (APA)

لغويل، سميرة وابن بعطوش، أحمد عبد الحكيم. 2020. المؤسسات الجامعية و اقتصاد المعرفة في الجزائر. المجلة العربية للآداب و الدراسات الإنسانية،مج. 4، ع. 12، ص ص. 177-200.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-984378

Modern Language Association (MLA)

لغويل، سميرة وابن بعطوش، أحمد عبد الحكيم. المؤسسات الجامعية و اقتصاد المعرفة في الجزائر. المجلة العربية للآداب و الدراسات الإنسانية مج. 4، ع. 12 (نيسان 2020)، ص ص. 177-200.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-984378

American Medical Association (AMA)

لغويل، سميرة وابن بعطوش، أحمد عبد الحكيم. المؤسسات الجامعية و اقتصاد المعرفة في الجزائر. المجلة العربية للآداب و الدراسات الإنسانية. 2020. مج. 4، ع. 12، ص ص. 177-200.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-984378

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 199-200

Record ID

BIM-984378