ثورة الوعي بين مركزية الأيديولوجية و هامشية الواقع في رواية المهاجرون الأبديون "مليكة مقدم"

Other Title(s)

A revolutionary conscience between the centralization of ideology and the marginalization of reality the novel of les Hommes Qui Marchent "Malika Mokeddem"

Author

جبايلي، سمراء

Source

مجلة علوم اللغة العربية و آدابها

Issue

Vol. 12, Issue 3 (s) (30 Nov. 2020), pp.644-663, 20 p.

Publisher

University of Shaheed Hama al-Akhdar in Wadi Faculty of Arts and Languages

Publication Date

2020-11-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

20

Main Subjects

Literature

Topics

Abstract AR

تسعى الكاتبة مليكة مقدم في نصها المهاجرون الأبديون إلى وضع سلسلة لا متناهية من دوائر الفتك بسلطوية الرجل و مكانة حكمه السابقة.

فهي تريد لكل شخوص عملها السردي أن يتحدوا فكرة الخضوع و الخنوع على اعتبار الثورة على المستوى الفكري هي الأصلح لتحقيق تجانس قوي بين ما يعرف بالوعي و الحقيقة محاربة في ذلك كل الأيديولوجيات التي يمكن لحقبة زمنية معينة ليس فقط تبنيها بل تتعداها إلى تطويرها لتصبح نموذجا فكريا غير قابل للتغير و التسوية بتاتا.

ثورة الوعي إذن ما يساعد سلسلة الأدوار السردية من التحرك بسلاسة ضمن منطق السرد.

كما أنها هي المحرك الأساسي الذي تتغذى منه جل الشخوص التي تتناوب داخل المعمار الروائي من أجل هدف واحد هو التحرر من أيديولوجيات سائدة غير قابلة للتبدد

Abstract EN

The writer Malika Mokadam, seeks in her text to create an endless series of circles calling for the elimination of male power.

She “the writer” wants all characters of narrative work to go beyond the idea of submission because the revolution at the intellectual level is the best to achieve a strong homogeneity between what is called awareness and truth.

In this case she fights all the ideologies that a certain era can not only adopt, but extends to develop it to become an intellectual model that cannot be changed at all.

So revolutionary consciousness is the main engine upon which most of the characters are united for the sole purpose of liberating themselves from immortal ideologies

American Psychological Association (APA)

جبايلي، سمراء. 2020. ثورة الوعي بين مركزية الأيديولوجية و هامشية الواقع في رواية المهاجرون الأبديون "مليكة مقدم". مجلة علوم اللغة العربية و آدابها،مج. 12، ع. 3 (s)، ص ص. 644-663.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-989388

Modern Language Association (MLA)

جبايلي، سمراء. ثورة الوعي بين مركزية الأيديولوجية و هامشية الواقع في رواية المهاجرون الأبديون "مليكة مقدم". مجلة علوم اللغة العربية و آدابها مج. 12، ع. 3 (عدد خاص) (تشرين الثاني 2020)، ص ص. 644-663.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-989388

American Medical Association (AMA)

جبايلي، سمراء. ثورة الوعي بين مركزية الأيديولوجية و هامشية الواقع في رواية المهاجرون الأبديون "مليكة مقدم". مجلة علوم اللغة العربية و آدابها. 2020. مج. 12، ع. 3 (s)، ص ص. 644-663.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-989388

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

تضمن هوامش : ص. 661-663

Record ID

BIM-989388