دور مؤشرات بيئة الأعمال في تحديد مستوى الإقبال على تبني معايير التقارير المالية الدولية: دراسة تطبيقية مقارنة

Other Title(s)

The role of business environment indicators in determining the level of IFRS adoption: an empirical and comparative study

Time cited in Arcif : 
1

Joint Authors

علي حفظ الله صفوت
البياتي، إيناس عبد الله حسن

Source

المجلة العربية للإدارة

Issue

Vol. 39, Issue 1 (31 Mar. 2019), pp.45-63, 19 p.

Publisher

League of Arab States The Arab Administrative Development Organization

Publication Date

2019-03-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

19

Main Subjects

Accounting

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى اختبار تأثير مؤشرات بيئة الأعمال معبرا عنها بالمؤشرات القانونية والاقتصادية في تحديد مستوى الإقبال على تبني معايير IFRS في عينة من دول الشرق الأوسط للفترة ما بين 2001-2010.

حيث تضمن نموذج الدراسة متغيرا معتمدا، تمثل بتبني معايير IFRS، أما المتغير المستقل (مؤشرات بيئة الأعمال، فتم قياسه من خلال تطوير مقياس موحد بأخذ الوسط الحسابي لكل من المؤشرات القانونية طبيعة النظام القانوني، الإلزام المحاسبي، وحماية المستثمرين)، والمؤشرات الاقتصادية (النمو الاقتصادي).

كما استخدمت الدراسة كلا من حجم الشركة، وحجم السوق والجهة المسؤولة عن التدقيق كمتغيرات رقابة.

وتوصلت الدراسة إلى وجود تأثير ذي دلالة إحصائية موجبة لمؤشرات بيئة الأعمال في زيادة الإقبال على تبني معايير IFRS.

حيث أظهرت النتائج أن الدول التي تنتمي إلى مجموعة ال (Common Law)، وتتمتع بوجود إلزام محاسبي، فضلا عن ضعف في كل من قوانين حماية المستثمرين فيها، ومستوى النمو الاقتصادي تعتبر أكثر إقبالا على تبني معايير IFRS، مقارنة بغيرها من الدول الأخرى.

وأوصت الدراسة بضرورة التركيز على المؤشرات القانونية بشكل عام، وعلى كل من طبيعة النظام القانوني والإلزام المحاسبي بشكل خاص؛ لما لذلك من دور في إنجاح تجربة التبني في الدول التي اتخذت قرار التبني، والدول الأخرى في المنطقة التي لا تزال تدرس فكرة التبني.

Abstract EN

This study examines the impact of business environment indicators measured by legal and economic indicators on the level of IFRS adoption for a sample of countries in the middle east from 2001 to 2010.

IFRS adoption is the dependent variable in the model.

while business environment indicators is the independent and the variable of interest, measured by developing a composite measure taking the mean of four indi-cators comprising legal origin, accounting enforcement, investor protection, and economic growth.

firm size, market size, and big n were used as control variables.

the results indicate that there is a positive and significant association between the level of IFRS adoption and business environment indicators, implying that countries with common law legal origin background, high accounting enforcement, weak investor pro-tection, and low income level are more likely to adopt IFRS compared to all other countries.

based on the results, the study recommends that legal indicators in general, legal origin, and accounting enforcement in particular, are the most important indicators to focus on in order to increase the success of IFRS adoption decision in both countries that adopt IFRS or others in the region that still study it.

American Psychological Association (APA)

البياتي، إيناس عبد الله حسن وعلي حفظ الله صفوت. 2019. دور مؤشرات بيئة الأعمال في تحديد مستوى الإقبال على تبني معايير التقارير المالية الدولية: دراسة تطبيقية مقارنة. المجلة العربية للإدارة،مج. 39، ع. 1، ص ص. 45-63.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-995308

Modern Language Association (MLA)

البياتي، إيناس عبد الله حسن وعلي حفظ الله صفوت. دور مؤشرات بيئة الأعمال في تحديد مستوى الإقبال على تبني معايير التقارير المالية الدولية: دراسة تطبيقية مقارنة. المجلة العربية للإدارة مج. 39، ع. 1 (آذار 2019)، ص ص. 45-63.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-995308

American Medical Association (AMA)

البياتي، إيناس عبد الله حسن وعلي حفظ الله صفوت. دور مؤشرات بيئة الأعمال في تحديد مستوى الإقبال على تبني معايير التقارير المالية الدولية: دراسة تطبيقية مقارنة. المجلة العربية للإدارة. 2019. مج. 39، ع. 1، ص ص. 45-63.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-995308

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-995308