سلوك العناد لدى عينة من الأبناء غائبي الأب في المرحلة العمرية من 8-11 سنة : دراسة مقارنة

Other Title(s)

Stubbornness behavior of sample for children with father absence in the age stage from 8-11 years : comparative study

Joint Authors

فايزة يوسف عبد المجيد
حسنين، إسراء عبد المقصود عبد الوهاب
محمد، رفيدة إبراهيم حسن

Source

مجلة دراسات الطفولة

Issue

Vol. 22, Issue 84 (30 Sep. 2019), pp.41-47, 7 p.

Publisher

Ain Shams University Faculty of Graduate Studies for Childhood

Publication Date

2019-09-30

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

7

Main Subjects

Sociology and Anthropology and Social Work

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن سلوك العناد لدى الأبناء في المرحلة العمرية من (8- 11) سنة غائبي الأب سواء أكان الغياب بسب (الطلاق أو السفر أو لطبيعة العمل) و ذلك بالمقارنة بين مجموعات الدراسة الثلاث، فضلا عن الفروق في سلوك العناد لدى الأبناء من الجنسين بالمرحلة العمرية (8- 11) سنوات مع المقارنة بين المرحلتين (8- 9) و (10- 11) سنوات في درجة سلوك العناد بالإضافة إلى إيجاد الفروق في سلوك العناد تبعا لنوع المدارس الحكومي و الخاص.

و تعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية حيث تم استخدام المنهج الوصفي (الارتباطي و المقارن)، و قد أجريت الدراسة على عينة قوامها 155 طفلا و طفلة غائبي الأب، من المدارس (الحكومية والخاصة) حيث تراوحت أعمارهم من (8- 11) سنوات، و قد استخدمت الدراسة استمارة بيانات شخصية واجتماعية (إعداد الباحثة)، و مقياس سلوك العناد لدى الأبناء في المرحلة العمرية من 8- 11 سنة (إعداد الباحثة).

و قد تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية : معامل الارتباط البسيط لبيرسون، معادلة تصحيح (سبيرمان – بروان)، و اختبار "ت" للعينات المستقلة، و تحليل التباين الأحادي.

و توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها : توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعات الثلاث (الأبناء غائبي الأب بسبب الطلاب – و بين الأبناء غائبي الأب بسبب السفر – و بين الأبناء غائبي الأب لطبيعة العمل في الدرجة الكلية لسلوك العناد.

لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور و الإناث على مقياس سلوك العناد للأبناء غائبي الأب في المرحلة العمرية (8- 11) سنوات.

لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المرحلتين العمريتين (8- 9) سنوات و من (10- 11) سنوات على مقياس العناد لدى الأطفال غائبي الأب وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأبناء بالمرحلة العمرية (8- 11) سنة على مقياس العناد تبعا لنوع المدارس الحكومية والخاصة لصالح المدارس الحكومية.

Abstract EN

Objectives: The objectives of the study are determined in: Detecting stubborn behavior of children in the age group of (8- 11) years whose fathers are absent whether their absence is due to (Divorce, Travel, or the Nature of the work), and comparing between the three groups, in addition to the comparison between the stubborn behavior of both males and females in this age.

Methodology: This is a descriptive study of studies that rely on Correlative comparative descriptive method The Study Sample: The study sample was selected 155 boys and girls of Primary stage from schools (Government and Especially) between the ages of (8- 11) years old Tools And Measures: Personal and social data form (Prepared by the researcher).

Behavior stubbornness measure of children in the age group of (8- 11) years.

(Prepared by the researcher).

Statistical Analysis: Pearson Correlation Coefficient, Spearman- Brown, Independent T.

Test, and One Way Anova.

Results: Here are statistical significant differences between the mean scores of the three groups (children whose father’s absence because of divorce, children whose fathers are absent because of travel and children whose father's absence because of the nature of work) in the total score of the behavior of stubbornness.

There are no statistical significant differences between males and females on a scale of stubbornness for children whose father's absence in the age group of (8- 11) years.

There are no statistical significant differences between the two age groups of (8- 9) years and (10-11) years on a scale of stubbornness for children whose father's absence.

There is statistical significant differences between the mean scores of children in the age group of (8-11) years on a scale of stubbornness according to the type of the schools (government and private) in favor of the governmental one.

American Psychological Association (APA)

محمد، رفيدة إبراهيم حسن وفايزة يوسف عبد المجيد وحسنين، إسراء عبد المقصود عبد الوهاب. 2019. سلوك العناد لدى عينة من الأبناء غائبي الأب في المرحلة العمرية من 8-11 سنة : دراسة مقارنة. مجلة دراسات الطفولة،مج. 22، ع. 84، ص ص. 41-47.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-996635

Modern Language Association (MLA)

محمد، رفيدة إبراهيم حسن....[و آخرون]. سلوك العناد لدى عينة من الأبناء غائبي الأب في المرحلة العمرية من 8-11 سنة : دراسة مقارنة. مجلة دراسات الطفولة مج. 22، ع. 84 (تموز / أيلول 2019)، ص ص. 41-47.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-996635

American Medical Association (AMA)

محمد، رفيدة إبراهيم حسن وفايزة يوسف عبد المجيد وحسنين، إسراء عبد المقصود عبد الوهاب. سلوك العناد لدى عينة من الأبناء غائبي الأب في المرحلة العمرية من 8-11 سنة : دراسة مقارنة. مجلة دراسات الطفولة. 2019. مج. 22، ع. 84، ص ص. 41-47.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-996635

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-996635