تأثير مسحوق قشر ثمارالرمان الجاف وأديبات الببرازين المضادة على دودة أسكاريديا جالي

Other Title(s)

Effects of punica granatum fruit dry rind powder and piperazine adipate against ascaridia galli

Joint Authors

باخريبة، أريج عمر
أبو زنادة، نجوة
رمضان، حمدية حسين

Source

المجلة السعودية لعلوم الحياة

Issue

Vol. 14, Issue 2 (31 Dec. 2007), pp.185-192, 8 p.

Publisher

Saudi Biological Society

Publication Date

2007-12-31

Country of Publication

Saudi Arabia

No. of Pages

8

Main Subjects

Botany

Topics

Abstract AR

يهدف هذا البحث لدراسة كفاءة نبات الرمان ضد دودة أسكاريديا جالى (Ascaridia galli) التي تصيب الدجاج بالمقارنة مع أحد العقاقير الطبية (أديبات الببرازين) المستخدم لهذا الغرض عن طريق تجربتين منفصلتين، الأولى داخل جسم العائل (in vivo) و الثانية خارج جسم العائل (in vitro) استخدمت في التجربة الأولى ثلاث مجموعات من الدجاج المصاب طبيعيا بالدودة و تم معاملة مجموعتين منها عن طريق الفم بتركيزات مختلفة من أديبات الببرازين أو المعلق المائي لمسحوق قشر ثمار الرمان الجاف و تم حساب متوسط عدد بويضات الديدان لكل جرام من براز الدجاج قبل و بعد المعاملة.

و قد أدت التركيزات المختلفة لكلا من العقار و المعلق النباتي إلى انخفاض عدد البويضات في كل جم من البراز و كان هذا الإنخفاض في كل من المجموعتين معنويا بالمقارنة مع المجموعة الثالثة غير المعاملة (الضابطة) و أظهرت الجرعة 1جم من مسحوق قشر نبات الرمان الجاف لكل كجم من وزن الجسم كفاءة عالية مضادة للدودة مقابلة للجرعة العلاجيه المرجعية (300 ملجم / كجم) لأديبات الببرازين أما التجربة الثانية فقد تم دراسة التأثير المباشر للتركيزات المختلفة لكل من أديبات الببرازين و المعلق المائي لمسحوق قشر ثمار الرمان الجاف على نشاط و حيوية ديدان الإسكاريديا الحية التي أستخرجت من أمعاء الدجاج المصاب طبيعيا.

و أثبتت النتائج بأن التركيزات المختلفة لكل من العقار و المعلق المائي لمسحوق قشر ثمار الرمان الجاف قد أدى إلى توقف حركة الديدان أو الشلل لها مؤديا في النهاية إلى موتها مع مرور الوقت و كلما زادت نسبة التركيز قلت المدة التى يحدث فيها الشلل أو الموت.

Abstract EN

Many anthelmintics are known to be effective against A.galli infection in chickens.

Among them piperazine preparations are most common.

The present study was planned to evaluate the anthelmintic efficacy of Pomegranate (Punica granatuim) in comparison with the reference anthelmintic (piperazine adipate).

Graded doses (drugs) (100,200,300 and 400 mg/kg) of piperazine adipate and (0.25, 0.50, 1 and 2 gm/kg) of water suspension of dreid pomegranate fruit-rind powder were orally given to chickens naturally infected with A.

galli.

Anthelmintic efficacy of each drug was determined by calculating mean egg per gram of faeces (EPG) before and after treatment.

Data suggested that oral administration of 300 mg/kg of piperazine and 1 g/kg P.

granatum were equieffective in the treatment of A.galli infection in chickens.

For estimating the in vitro anthelmintic activity of the used plant and in comparison with piperazine adipate, adult A.galli worms collected form intestines of naturally infected and slaughtered birds, were washed with saline solution and subjected to four different concentrations of piperazine adipate and water suspension of dried powdered pomegranate fruit-rind.

Time required for paralyses and death of worms was recorded.

All concentrations used in this experiment showed in vitro anthelmintic activity against A.galli.

Efficacy was concentration dependent, began with paralysis and ended with death of worms.

American Psychological Association (APA)

باخريبة، أريج عمر وأبو زنادة، نجوة ورمضان، حمدية حسين. 2007. تأثير مسحوق قشر ثمارالرمان الجاف وأديبات الببرازين المضادة على دودة أسكاريديا جالي. المجلة السعودية لعلوم الحياة،مج. 14، ع. 2، ص ص. 185-192.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-239869

Modern Language Association (MLA)

باخريبة، أريج عمر....[و آخرون]. تأثير مسحوق قشر ثمارالرمان الجاف وأديبات الببرازين المضادة على دودة أسكاريديا جالي. المجلة السعودية لعلوم الحياة مج. 14، ع. 2 (كانون الأول 2007)، ص ص. 185-192.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-239869

American Medical Association (AMA)

باخريبة، أريج عمر وأبو زنادة، نجوة ورمضان، حمدية حسين. تأثير مسحوق قشر ثمارالرمان الجاف وأديبات الببرازين المضادة على دودة أسكاريديا جالي. المجلة السعودية لعلوم الحياة. 2007. مج. 14، ع. 2، ص ص. 185-192.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-239869

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 191

Record ID

BIM-239869