القيم البيئية من منظور إسلامي

Other Title(s)

The environmental values from an Islamic perpspective

Joint Authors

الخضي، محمد أحمد
سمارة، نواف أحمد حسن

Source

مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية

Issue

Vol. 9, Issue 2 (31 Dec. 2009), pp.71-90, 20 p.

Publisher

Zarka Private University Deanship of Scientific Research and Graduate Studies

Publication Date

2009-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

20

Main Subjects

Religion

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلی البحث في القیم البیئیة من منظور إسلامي، و معرفة دلالات هذه القیم من خلال تتبع الأدلة في القران الکریم و السنة النبویة.

و قد استخدم المنهج التحلیلي الوصفي لاستنباط أهم الدلالات التي ترتبط بالقیم البیئیة من منظور الإسلام، و رکز الباحثان علی اهتمام الإسلام بالبیئة من حیث دلالة القران و السنة علی قیم الاستغلال ( التوازن و الاعتدال في الکون)، و علی قیم المحافظة علی البیئة، و القیم الجمالیة في البیئة.

و خلصت الدراسة إلی أن القیم البیئیة الثلاث مرکوزه في طبیعة الإنسان، و أن التربیة الإسلامیة تسعی إلی تنمیتها لدی الإنسان المسلم بطرائق مختلفة، حسب نوع هذه القیم و طبیعتها.

و لا یدعي الباحثان أنهما وفیا هذه الدلالات حقها، ولکن حاولا أن یجمعا قسطا من الأدلة علی ذلك، مع توضيح دلالاتها.

و أوصی الباحثان في ختام الدراسة بإجراء المزید من الدراسات التي تکشف عن القیم البیئیة السلبیة في سلوك الأفراد و الجماعات، و استنباطها من القرآن و السنة النبویة، و القیام بدراسات تحلیلیة تقارن بین القیم البیئیة في المجتمعات المعاصرة و بین القیم البیئیة في العقیدة الإسلامیة.

Abstract EN

This study aimed at investigating the environmental values from an Islamic perspective, and their indications in the belief of Islam expressed by Quran and Sunna.

The study focused on three major categories of environmental values : the values of conservation, exploitation and the values of aesthetic.

Qualitative analytical method was used to explore these values.

The results of the study revealed that these values are integral part of human being's natiwe, but the role of Islamic education enhancing these values with different methods.

On the light of the results, several recommendations have been suggested: focusing on the studies that showed the environmental aspects of negative values in the behavior of both individuals and communities.

Moreover, analytical comparative studies related to environmental values should be made between today's communities and those Islamic values.

American Psychological Association (APA)

الخضي، محمد أحمد وسمارة، نواف أحمد حسن. 2009. القيم البيئية من منظور إسلامي. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية،مج. 9، ع. 2، ص ص. 71-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-257541

Modern Language Association (MLA)

الخضي، محمد أحمد وسمارة، نواف أحمد حسن. القيم البيئية من منظور إسلامي. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية مج. 9، ع. 2 (كانون الأول 2009)، ص ص. 71-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-257541

American Medical Association (AMA)

الخضي، محمد أحمد وسمارة، نواف أحمد حسن. القيم البيئية من منظور إسلامي. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية. 2009. مج. 9، ع. 2، ص ص. 71-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-257541

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 88-89

Record ID

BIM-257541