الفروق في الذكاء المتعدد لدى طلاب السنة الثانية الدارسين في كليتي المجتمع في محافظتي القويعية و الدوادمي في المملكة العربية السعودية

Other Title(s)

The differences in multiple intelligence among the second year students at community colleges in the Dawadmi and Al-Gway'iyyah provinces in the Kingdom of Saudi Arabia

Joint Authors

المطوع، نايف بن عبد العزيز
أبو عبيد، أحمد علي خلف

Source

دراسات نفسية و تربوية

Issue

Vol. 2010, Issue 5 (31 Dec. 2010), pp.257-285, 29 p.

Publisher

University Kasdi Merbah Ouargla Faculty of Humanities and Social Sciences. Laboratory of Development Psycho-educational Practices

Publication Date

2010-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

29

Main Subjects

Educational Sciences
Psychology

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة الحالية إلى استئصال الفروق في الذككاء المتعدد لجاردنر لطلاب السنة الدراسية الثانية الدارسين في كليتي المجتمع بالمقويعية و الدوادمي في المملكة العربية السعودية.

و لتحقيق هدف الدراسة تم تطبيق مقياس الذكاء المتعدد بعد التحقق من خصائصه السيكومترية على عينة عشوائية مكونة من (515) طالبا.

و باستخدام اختبار (ت) أظهرت نتائج الدراسة أن أكثر أنواع الذكاء شيوعا هي : الذكاء اللغوي، فالشخصي، فالحركي، فالوجودي، فالبينشخصي، فالمكاني، فالرياضي-المنطقي، فالطبيعي، و أخيرا الموسيقي، كما أن درجة امتلاك هذه الأنواع لم تكن ضمن المتوسط الحسابيأظهرت النتائج باستخدام معامل ارتباط بيرسون وجود علاقة ارتباطية بين جميع أنواع الذكاء المتعدد و التحصيل الدراسي لعينة الطلاب باستثناء كل من الذكاء الحركي و المكان و الطبيعي.

و خلص الدراسة إلى مجموعة من التوصيات كان من أهمها الاعتماد على مقاييس الذكاء المتعدد كمحك لقبوال الطلاب فيب التخصصات المختلفة بما يتسق و نوع الذكاء، و إجراء مزيد من الدراسات المتشابهة على عينات من طلاب كليات المجتمع في السعودية وفق مجموعة من المتغيرات.

Abstract EN

This study aimed to investigate the differences between Gardener's multiple intelligences among second year students enrolled at Al-qwaiah and Al-dwadmi community collages in Saudi Arabia .

.

The study revealed that there was a correlated relationship between all the types of multiple intelligences and academic achievement except for the Bodily-Kinesthetic intelligence, spatial intelligence and natural intelligence.

The study put forward some recommendations the most significant of which are considering multiple intelligences as admission criteria for some specializations and conducting further similar studies on sample students from community collages in Saudi Arabia taking into account a variety of variables.

American Psychological Association (APA)

المطوع، نايف بن عبد العزيز وأبو عبيد، أحمد علي خلف. 2010. الفروق في الذكاء المتعدد لدى طلاب السنة الثانية الدارسين في كليتي المجتمع في محافظتي القويعية و الدوادمي في المملكة العربية السعودية. دراسات نفسية و تربوية،مج. 2010، ع. 5، ص ص. 257-285.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-267164

Modern Language Association (MLA)

المطوع، نايف بن عبد العزيز وأبو عبيد، أحمد علي خلف. الفروق في الذكاء المتعدد لدى طلاب السنة الثانية الدارسين في كليتي المجتمع في محافظتي القويعية و الدوادمي في المملكة العربية السعودية. دراسات نفسية و تربوية ع. 5 (2010)، ص ص. 257-285.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-267164

American Medical Association (AMA)

المطوع، نايف بن عبد العزيز وأبو عبيد، أحمد علي خلف. الفروق في الذكاء المتعدد لدى طلاب السنة الثانية الدارسين في كليتي المجتمع في محافظتي القويعية و الدوادمي في المملكة العربية السعودية. دراسات نفسية و تربوية. 2010. مج. 2010، ع. 5، ص ص. 257-285.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-267164

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملحق : ص. 283-285

Record ID

BIM-267164