استخدام آلية المنطق المضبب في تقييم دالة التوزيع الطاقي للإلكترونات

Author

حمدون، نبهان عبد الكريم

Source

مجلة الرافدين لعلوم الحاسبات و الرياضيات

Issue

Vol. 6, Issue 3 (31 Dec. 2009), pp.127-144, 18 p.

Publisher

University of Mosul College of Computer Science and Mathematics

Publication Date

2009-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

18

Main Subjects

Electronic engineering

Topics

Abstract AR

تم تقييم ماكسويلية (Maxwellian) دالة التوزيع الطاقي للإلكترونيات في بلازما التفريغ التوهجي للهواء، و قد تضمنت آلية التقييم تصميم نظام حاسوبي مضبب يستند إلى أحد الطرق الذكية (المنطق المضبب) و قد تألفت مدخلاته من المتغيرات اللغوية التي تصف المعلمات الأساسية (الطاقة، الضغط، تيار التفريغ) لعملية التفريغ الكهربائي في مناطق التفريغ التوهجي المختلفة (منطقة هبوط الكاثود، منطقة العمود الموجب)، كما تم اقتراح ثلاثة دوال عضوية موجبة ذات الشكل الكاوسي لكل متغير من متغيرات الإدخال و متغير المخرج، و قد أظهرت النتائج تطابقا بين نتائج هذا النموذج المنطقي و بين النتائج التجريبية لمجموعة من الباحثين مستفيدين من بيئة البرنامج العلمي MATLAB Version (R2006a) في تنفيذ العمليات الحاسوبية.

Abstract EN

Evaluation of a maxwellian Electrons Energy Distribution Function (EEDF) in plasma glow discharge in air has been done.

It includes the design of computerized system which depends on one of the intelligent techniques (Fuzzy logic).

Their input and output consists of linguistic variables which describe the fundamental parameters (Energy, Pressure, Discharge current) of glow discharge process in different glow discharge regions (Cathode fall region, positive column region).

It is suggested in this study that three different types of Gaussian membership function in different forms for each variable.

The results seem to be compatible with other published researches, making use of the MATLAB scientific software version (R2006a).

American Psychological Association (APA)

حمدون، نبهان عبد الكريم. 2009. استخدام آلية المنطق المضبب في تقييم دالة التوزيع الطاقي للإلكترونات. مجلة الرافدين لعلوم الحاسبات و الرياضيات،مج. 6، ع. 3، ص ص. 127-144.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-331918

Modern Language Association (MLA)

حمدون، نبهان عبد الكريم. استخدام آلية المنطق المضبب في تقييم دالة التوزيع الطاقي للإلكترونات. مجلة الرافدين لعلوم الحاسبات و الرياضيات مج. 6، ع. 3 (2009)، ص ص. 127-144.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-331918

American Medical Association (AMA)

حمدون، نبهان عبد الكريم. استخدام آلية المنطق المضبب في تقييم دالة التوزيع الطاقي للإلكترونات. مجلة الرافدين لعلوم الحاسبات و الرياضيات. 2009. مج. 6، ع. 3، ص ص. 127-144.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-331918

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 143-144

Record ID

BIM-331918