العلة الاقتصادية لتحريم ربا النسيئة و الفضل

Other Title(s)

The economic justification for riba alfadel and riba alnasia

Time cited in Arcif : 
3

Author

الساعاتي، عبد الرحيم عبد الحميد صفدر علي

Source

مجلة جامعة الملك عبد العزيز : الاقتصاد الإسلامي

Issue

Vol. 25, Issue 2 (31 Dec. 2012), pp.33-75, 43 p.

Publisher

King Abdulaziz University Scientific Publishing Center

Publication Date

2012-12-31

Country of Publication

Saudi Arabia

No. of Pages

43

Main Subjects

Economy and Commerce
Financial and Accounting Sciences
Religion
Islamic Studies

Topics

Abstract AR

تم في هذا البحث التعليل الاقتصادي لضوابط المبادلات للأصناف الستة الواردة في حديث عبادة بن الصامت في ربا البيوع، و خلص البحث أنها من النقود السلعية لتوفر الشروط للازمة لها لممارسة وظائف النقود، و كانت الحكمة أو المقصد الشرعي من تحريم ربا القروض و ربا البيوع هو تحقيق العدل في المعاملات و منع الظلم بما في ذلك السرف عن جميع الأطراف المتبادلة، و اتفقت العلة الاقتصادية مع العلة الفقهية لتحريم ربا القروض بأنها الفضل الخالي من العوض أو من القيمة المضافة نتيجة الزمن، و اختلفت عن العلة الفقهية في ربا البيوع، إذ اعتبرت أن العلة في الأصناف الستة هي الثمينة لأن الأصناف الستة كانت نقود سلعية تنطبق عليها الشروط التي يجب أن تتحقق في السلعة كي تقوم بوظائف النقود، و خلصت إلى أن انطباق أحكام الربا على كل النقود السلعية و الائتمانية الحاضرة و المستقبلة، و لأسباب اقتصادية تم ترجيح رأي ابن القيم أن تحريم ربا البيوع كان تحريم وسائل لأنه يؤول إلى ربا النسيئة و هو ربا القروض و الذي قصد بالتحريم.

Abstract EN

Economic justification for the prohibition of Riba is used to support some of will established Figh views which considered the moneiness (Althamania) in commodities is the reason and the justification of the prohibition of Riba Alfadel and Riba Alnasia which lead by Ibn Alqayem.

In this article the well known Hadith of Ebada Ibn Alsamit which specified the Shriah restrictions of exchange the six commodities mentioned in the Hadith.

The Hadith is examined and the finding that al the six commodities have the attribute and the characteristics of money commodity , and the Shria restrictions is mint to prevent Zulm or unjust which occur by Riba Alnasia (reward for lending) or Riab AlFadel ( increase in quantity exchange for the same good).

American Psychological Association (APA)

الساعاتي، عبد الرحيم عبد الحميد صفدر علي. 2012. العلة الاقتصادية لتحريم ربا النسيئة و الفضل. مجلة جامعة الملك عبد العزيز : الاقتصاد الإسلامي،مج. 25، ع. 2، ص ص. 33-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-334706

Modern Language Association (MLA)

الساعاتي، عبد الرحيم عبد الحميد صفدر علي. العلة الاقتصادية لتحريم ربا النسيئة و الفضل. مجلة جامعة الملك عبد العزيز : الاقتصاد الإسلامي مج. 25، ع. 2 (2012)، ص ص. 33-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-334706

American Medical Association (AMA)

الساعاتي، عبد الرحيم عبد الحميد صفدر علي. العلة الاقتصادية لتحريم ربا النسيئة و الفضل. مجلة جامعة الملك عبد العزيز : الاقتصاد الإسلامي. 2012. مج. 25، ع. 2، ص ص. 33-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-334706

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-334706