أحكام الوالد مع ولده في الحدود و القصاص

Other Title(s)

The rules of Islamic relations between the father and his son in punishment, retribution and discretionary punishment

Author

الشلش، محمد محمد سلامة

Source

مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات

Issue

Vol. 2015, Issue 35، ج 2 (28 Feb. 2015), pp.65-102, 38 p.

Publisher

al-Quds Open University Deanship of Scientific Research and Graduate Studies

Publication Date

2015-02-28

Country of Publication

Palestine (West Bank)

No. of Pages

38

Main Subjects

Religion
Islamic Studies

Topics

Abstract AR

الحمد لله, و الصلاة و السلام على رسول الله, و على آله و من تبعه إلى يوم الدين و بعد : تكمن أهمية هذه الدراسة في كونها تعالج مسألة شرعية مهمة من مسائل الفقه الإسلامي في مجال الجنايات التي تثور حول فروعها كثير من التساؤلات, حيث بين الباحث في هذا البحث اختصاص الوالد مع ولده في بعض الأحكام الفقهية خاصة في مجال الحدود و القصاص, و يتوقع من هذه الدراسة أن تجيب على التساؤلات الآتية : هل يقتص من الوالد إذا قتل ولده؟ و هل يقام عليه الحد إذا قذفه أو سرق منه أو زنا بمحارمه؟ و للإجابة على هذه التساؤلات, قسم الباحث دراسته إلى مبحثين, تناول في المبحث الأول أحكام الوالد مع ولده في الحدود, و في المبحث الثاني أحكام مع ولده في القصاص.

و ختم الباحث بحثه بخاتمة لخص فيها النتائج و التوصيات.

Abstract EN

This paper is about the rules of Islamic relations between the father and his son in punishment, retribution and discretionary punishment.

This study tries to answer the following questions : Is the father punished if he killed his son ? Is the son punished if he steals from his father or committed incest ? Is it permissible for the father to punish his son ? To answer these questions, the researcher divided his paper into two sections, and at the end there are the researcher′s findings and recommendations.

American Psychological Association (APA)

الشلش، محمد محمد سلامة. 2015. أحكام الوالد مع ولده في الحدود و القصاص. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات،مج. 2015، ع. 35، ج 2، ص ص. 65-102.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-533788

Modern Language Association (MLA)

الشلش، محمد محمد سلامة. أحكام الوالد مع ولده في الحدود و القصاص. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات ع. 35، ج 2 (شباط 2015)، ص ص. 65-102.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-533788

American Medical Association (AMA)

الشلش، محمد محمد سلامة. أحكام الوالد مع ولده في الحدود و القصاص. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات. 2015. مج. 2015، ع. 35، ج 2، ص ص. 65-102.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-533788

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 87-96

Record ID

BIM-533788