التعليم الثانوي في العراق 1968-1979 : دراسة تاريخية وثائقية

Time cited in Arcif : 
2

Author

الجزائري، محمد جواد جاسم محمد

Source

آداب الكوفة

Issue

Vol. 1, Issue 27 (30 Jun. 2016), pp.337-376, 40 p.

Publisher

University of Kufa Faculty of Arts

Publication Date

2016-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

40

Main Subjects

History and Geography
Educational Sciences

Topics

Abstract AR

يطلق مصطلح التعليم الثانوي في العراق عادة على مرحلة دراسية من التعليم العام، تنحصر بين مرحلتي التعليم الابتدائي و التعليم العالي، و يهدف التعليم الثانوي إلى تحقيق الاكتفاء العلمي و المهني للطلبة في حياتهم العملية المنتجة، أو لمتابعة دراستهم العالية في الجامعات، كما يتح التعليم الثانوي الفرصة لاكتشاف قابلياتهم و مثولهم و تنميتها للحصول على مزيد من التخصص في ميادين المعرفة العلمية و تطبيقها.

انقسمت الدراسة في المرحلة الثانوية على قسمين، الأول هو الدراسة المتوسطة، و تنحصر وظيفتها في إعداد الطلبة لينالوا قدرا أوسع من المعلومات التي حصلوا عليها في المرحلة الابتدائية، و تعد هذه المرحلة مرحلة الكشف عن القابليات و المهارات لدى الطلبة و توجههم بحسب ما يتفق مع طموحاتهم و قدراتهم، أما القسم الثاني فهي الدراسة الإعدادية يبدأ التخصص فيها إلى أحد الفرعين العلمي و الأدبي، و بحق للمتخرج فيها الدخول إلى الجامعات العراقية ذات الاختصاصات العلمية و الإنسانية.

و تجدر الإشارة إلى أن هناك عددا من المدارس الإعدادية و هي من الصف الرابع إلى الصف السادس، و في الوقت نفسه هناك مدارس ثانوية ضمت مرحلتي الدراسة المتوسطة و الإعدادية في آن واحد معا، و ظهرت هذه المدارس بصورة واضحة في سبعينات القرن العشرين لازدياد عدد الطلبة في المدارس بسبب النمو السكاني و قلة عدد المدارس، لذا أصبح هناك تفاوت في أعداد المدارس أثناء مدة البحث، فقام الباحث بإحصاء أعداد المدارس مجتمعة من دون التفريق ما بين المتوسطة منها أو الإعدادية أو الثانوية، و ينطبق الحال على أعداد الطلاب و المدرسين.

Abstract EN

The secondary education in Iraq is usually known as the school stage of public education which is limited between primary education and higher education, and secondary education aims to achieve the scientific, professional and social competence of students in their life, or follow their higher studies in universities, also the secondary education provides the opportunity to discover their abilities and interests and developing them.

Secondary school is divided into two parts: the first part is the intermediate school which is confined to prepare students to receive much wider informations than that obtained in the primary school.

While the second part is the preparatory school in which the students begin to specialize in one of two sections either scientific or literary, then the graduated student have the right to join the Iraqi universities.

It should be noted that there are numbers of preparatory schools form the fourth stage to sixth stage, and at the same time, there are secondary schools which include both intermediate and preparatory stages.

The fourth preparatory stage in the secondary schools represent the start point for preparatory stage which provides students to join colleges with different specializations in scientific and humanitarian fields, especially in medical, engineering and scientific studies

American Psychological Association (APA)

الجزائري، محمد جواد جاسم محمد. 2016. التعليم الثانوي في العراق 1968-1979 : دراسة تاريخية وثائقية. آداب الكوفة،مج. 1، ع. 27، ص ص. 337-376.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701992

Modern Language Association (MLA)

الجزائري، محمد جواد جاسم محمد. التعليم الثانوي في العراق 1968-1979 : دراسة تاريخية وثائقية. آداب الكوفة مج. 1، ع. 27 (2016)، ص ص. 337-376.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701992

American Medical Association (AMA)

الجزائري، محمد جواد جاسم محمد. التعليم الثانوي في العراق 1968-1979 : دراسة تاريخية وثائقية. آداب الكوفة. 2016. مج. 1، ع. 27، ص ص. 337-376.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701992

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملاحق : ص. 361-364

Record ID

BIM-701992