متطلبات و معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي : التجربة الأردنية

Other Title(s)

Requirements and obstacles in implementation of total quality management at higher education : the Jordan experience

Joint Authors

الحيول، آمنة
فريمش، مليكة

Source

المجلة الجزائرية للأمن الإنساني

Issue

Vol. 5, Issue 2 (31 Jul. 2020), pp.560-580, 21 p.

Publisher

University of Batna 1 Hadj Lakhdar Laboratoire Securite Humaine : Actualite Enjeux Et Perspectives

Publication Date

2020-07-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

21

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

يلعب التعليم العالي دورا حيويا في تحقيق رفاهية الدول و بسبب التقدم التكنولوجي المتزايد في جميع أنحاء العالم أصبحت الاتجاهات الدولية تركز على تبني أنظمة و تقنيات و استراتيجيات جديدة من أجل تعزيز الجودة أكثر في مؤسسات التعليم الجامعي و بسبب أهمية جودة الخدمة التعليمية و تحقيق رضا العملاء أصبح من الضروري تسليط الضوء على تطبيق إدارة الجودة الشاملة (TQM) في مؤسسات التعليم العالي للمساهمة في توفير الوقت والموارد و تعزيز أداء المؤسسة و الغرض من هذا البحث هو دراسة مدى تطبيق إدارة الجودة الشاملة (TQM) في مؤسسات التعليم العالي بالجامعة الأردنية حيث سنعتمد على المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة حتى نبين أهم المراحل و المتطلبات التي اعتمدتها مختلف الجامعات الأردنية من أجل الوصول إلى الجودة و أهم المعوقات التي اعترضتها

Abstract EN

Higher education plays a vital role in achieving countries welfare.

Because of the world increasing technological progress, adopting new systems, technologies and strategies to enhance the quality in university education institutions becomes the focus of international trends.

Due to the importance of the quality of educational services in achieving customer's satisfaction, this paper aims to shed light on the implementation of Total Quality Management (TQM) in higher education institutions since it saves time and resources and enhances institutional performance.

To reach this objective, a descriptive analytical approach was adopted to show the most important stages and requirements followed by various Jordan universities in order to reach quality and to highlight the encountered challenges.

American Psychological Association (APA)

الحيول، آمنة وفريمش، مليكة. 2020. متطلبات و معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي : التجربة الأردنية. المجلة الجزائرية للأمن الإنساني،مج. 5، ع. 2، ص ص. 560-580.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045093

Modern Language Association (MLA)

الحيول، آمنة وفريمش، مليكة. متطلبات و معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي : التجربة الأردنية. المجلة الجزائرية للأمن الإنساني مج. 5، ع. 2 (تموز 2020)، ص ص. 560-580.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045093

American Medical Association (AMA)

الحيول، آمنة وفريمش، مليكة. متطلبات و معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي : التجربة الأردنية. المجلة الجزائرية للأمن الإنساني. 2020. مج. 5، ع. 2، ص ص. 560-580.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045093

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1045093