أهمية التوجيه المدرسي و المهني في العملية التعليمية من وجهة نظر تلاميذ المرحلة الثانوية : دراسة ميدانية

Other Title(s)

Importance of educational and vocational guidance in the didactic act from the perspective of high School students

Author

بخوش، وليد

Source

مجلة الرسالة للدراسات و البحوث الإنسانية

Issue

Vol. 5, Issue 1 (31 Mar. 2020), pp.68-85, 18 p.

Publisher

Université Larbi Tébessi-Tébessa Faculté des Sciences Humaines et Sociales

Publication Date

2020-03-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

18

Main Subjects

Sociology and Anthropology and Social Work

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الورقة العلمية إلى استقصاء بعض مهام مستشار التوجيه المدرسي في المرحلة الثانوية و هذا عن طريق إجراء دراسة ميدانية و لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي على عينة متكونة من 170 تلميذ ببعض المؤسسات الثانوية التي تم اختيارها بطريقة عشوائية خلال السنة الدراسية 2017-2018 و اعتمد في تطبيق الدراسة على استبيان متآلف من ثلاثة محاور (الإعلام المدرسي والتوجيه المدرسي و الأداء التحصيلي).

و أسفرت نتائج المعالجة الإحصائية التي تمت باستخدام نظام "spss" على أنه لمستشار الإرشاد والتوجيه المدرسي و المهني دورا في العملية التعليمية التعلمية بصفة عامة و التي تنعكس ايجابيا على المتعلم

Abstract EN

This study aims to investigate the missions of the counselor of school guidance, this through a field study.

To carry out this study, the descriptive analytical method was adopted by analyzing a sample of 170 students in a few secondary schools randomly in the 2017/2018 school year.

As part of this study, a questionnaire was used with three sections (school information, school orientation and summative performance).

The results of the statistical treatment show that the guidance counselor plays a role in the teaching / learning act in a general way and has a positive impact on the learner.

American Psychological Association (APA)

بخوش، وليد. 2020. أهمية التوجيه المدرسي و المهني في العملية التعليمية من وجهة نظر تلاميذ المرحلة الثانوية : دراسة ميدانية. مجلة الرسالة للدراسات و البحوث الإنسانية،مج. 5، ع. 1، ص ص. 68-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062156

Modern Language Association (MLA)

بخوش، وليد. أهمية التوجيه المدرسي و المهني في العملية التعليمية من وجهة نظر تلاميذ المرحلة الثانوية : دراسة ميدانية. مجلة الرسالة للدراسات و البحوث الإنسانية مج. 5، ع. 1 (آذار 2020)، ص ص. 68-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062156

American Medical Association (AMA)

بخوش، وليد. أهمية التوجيه المدرسي و المهني في العملية التعليمية من وجهة نظر تلاميذ المرحلة الثانوية : دراسة ميدانية. مجلة الرسالة للدراسات و البحوث الإنسانية. 2020. مج. 5، ع. 1، ص ص. 68-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062156

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1062156