أثر الخفة الاستراتيجية على الميزة التنافسية : دراسة حالة مجموعة من مؤسسات المنطقة الصناعية-سيدي بلعباس

Other Title(s)

The impact of stratégic lightness on the competitive advantage : a case study of the groupe of industrial zone entreprises-Sidi Bel Abbes

Author

لعوج، زواوي

Source

المجلة الجزائرية للتسيير و الاقتصاد

Issue

Vol. 14, Issue 2 (31 Dec. 2020), pp.498-525, 28 p.

Publisher

University of Oran 2-Mohammed Ben Ahmed Faculty of Economics Business and Management Sciences

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

28

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أثر الخفة الاستراتيجية على الميزة التنافسية و كان اختيارنا لمحاور الدراسة (الموارد البشرية الموارد التكنولوجية التنظيم و التخطيط الاستراتيجيين تشارك المسؤولية و النضج الثقافي) لما لهم من أهمية في أداء المؤسسات الاقتصادية.

كما أن انتقاء المؤسسات محل الدراسة كان على أساس القدرة على اتخاذ القرارات الاستراتيجية في المؤسسات المحلية بمدينة سيدي بلعباس أما محاور الميزة التنافسية فشملت كل من جودة المنتوج و رضا الزبائن.

وعليه خلصت هذه الدراسة إلى وجود أثر متوسط للخفة استراتيجية على الميزة التنافسية في المؤسسات العمومية وقوي في المؤسسات الخاصة

Abstract EN

A This study aimed to highlight the impact of strategic lightness on the competitive advantage, so that a group of companies was chosen on the basis of the ability to make strategic decisions, and this study concluded that there is an average impact of strategic lightness on the competitive advantage in public companies, and strong in private companies.

American Psychological Association (APA)

لعوج، زواوي. 2020. أثر الخفة الاستراتيجية على الميزة التنافسية : دراسة حالة مجموعة من مؤسسات المنطقة الصناعية-سيدي بلعباس. المجلة الجزائرية للتسيير و الاقتصاد،مج. 14، ع. 2، ص ص. 498-525.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062285

Modern Language Association (MLA)

لعوج، زواوي. أثر الخفة الاستراتيجية على الميزة التنافسية : دراسة حالة مجموعة من مؤسسات المنطقة الصناعية-سيدي بلعباس. المجلة الجزائرية للتسيير و الاقتصاد مج. 14، ع. 2 (2020)، ص ص. 498-525.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062285

American Medical Association (AMA)

لعوج، زواوي. أثر الخفة الاستراتيجية على الميزة التنافسية : دراسة حالة مجموعة من مؤسسات المنطقة الصناعية-سيدي بلعباس. المجلة الجزائرية للتسيير و الاقتصاد. 2020. مج. 14، ع. 2، ص ص. 498-525.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062285

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1062285