واقع ممارسات الاتصال المؤسساتي في الجامعات الجزائرية و الصورة الذهنية عنها : مقاربة وصفية تحليلية عن جامعة المسيلة

Other Title(s)

Reality of institutional communication in the algerian universties and it's image. comparative, descriptive and analytical study about university of misla

Joint Authors

سلامي، سعيداني
ضيف، نجية

Source

مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية

Issue

Vol. 4, Issue 1 (31 Mar. 2020), pp.81-97, 17 p.

Publisher

Université Larbi Tébessi-Tébessa Faculté des Sciences Humaines et Sociales

Publication Date

2020-03-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

17

Main Subjects

Media and Communication

Topics

Abstract AR

تعد نيابة مديرية ما بعد التدرج و البحث العلمي و العلاقات الخارجية في جامعة المسيلة المصدر الرسمي للأخبار و المعلومات عن الجامعة وهي الجهة المسؤولة عن إبراز هويتها المؤسساتية و تعزز صورتها الإيجابية و تسليط الضوء على دورها العلمي المتميز أمام المجتمع و العالم.

حيث تتمثل مهام الإدارة في التواصل الخارجي و الداخلي الفعال حيث يتجسد الأول في التواصل مع كافة وسائل الإعلام و الجهات التشاركية الأخرى و مؤسسات المجتمع المختلفة و يتمثل الثاني في التواصل مع أعضاء هيئة التدريس و الإداريين و الطلبة.

من هذا المنطلق تأتي هذه المداخلة من أجل دراسة الاتصال المؤسساتي المطبق من قبل الادارة و لو بمسميات أخرى حيث تقوم الإدارة بتوفير المعلومات و الأخبار عن أنشطة و فعاليات و إنجازات الجامعة كما تعمل باستمرار على تطوير موقع الجامعة على شبكة الإنترنت و تقديم كافة الدعم اللوجستي و الإعلامي لكافة الفعاليات و الاحتفالات التي تقام في الحرم الجامعي

Abstract EN

Directorate of post graduate studies, scientific research and foreign affairs in Msila University is considered the university's official source of news and information.

It's the office responsible for reflecting the university's institutional identity and promoting the it's image.

Additionally it sheds light on its scientific role before society and the world.

As the main role of the administration is the effective internal and external communication.

The first is the communication with all sort of media, participating entities and different society institutions.

The external is the communication with staff, clerks, and students.

Based on that, this intervention comes in order to enhance the administration institutional communication, which provides information and news about activities, events and achievements of the university.

Additionally, it continuously works on developing the university's website, and providing all kind of logistic and media support for all events and celebrations ceremonies hosted by campus.

American Psychological Association (APA)

سلامي، سعيداني وضيف، نجية. 2020. واقع ممارسات الاتصال المؤسساتي في الجامعات الجزائرية و الصورة الذهنية عنها : مقاربة وصفية تحليلية عن جامعة المسيلة. مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية،مج. 4، ع. 1، ص ص. 81-97.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1083429

Modern Language Association (MLA)

سلامي، سعيداني وضيف، نجية. واقع ممارسات الاتصال المؤسساتي في الجامعات الجزائرية و الصورة الذهنية عنها : مقاربة وصفية تحليلية عن جامعة المسيلة. مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية مج. 4، ع. 1 (آذار 2020)، ص ص. 81-97.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1083429

American Medical Association (AMA)

سلامي، سعيداني وضيف، نجية. واقع ممارسات الاتصال المؤسساتي في الجامعات الجزائرية و الصورة الذهنية عنها : مقاربة وصفية تحليلية عن جامعة المسيلة. مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية. 2020. مج. 4، ع. 1، ص ص. 81-97.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1083429

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1083429