دور النشاط الرياضي اللاصفي في الوقاية من العنف والآفات الاجتماعية والمحافظة على الصحة الجسدية في الوسط المدرسي: دراسة ميدانية بالطور الثانوي بالجلفة

Other Title(s)

The role of extracurricular sports activity in preventing violence, social pests and maintaining physical health in the school environment

Joint Authors

مختار، قاسم
حميدة، خالد

Source

مجلة المنظومة الرياضية

Issue

Vol. 8, Issue 2 (s) (30 Jun. 2021), pp.214-222, 9 p.

Publisher

Université Ziane Achour Djelfa Institut des Sciences et Techniques des Activites Physiques et Sportives Laboratorie de Staps système Sportif en Algérie

Publication Date

2021-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

9

Main Subjects

Sports sciences and physical education

Topics

Abstract AR

الهدف من هذه الدراسة هو التعرف على دور الرياضة المدرسية في الوقاية من العنف سواء أن كان لفظي أم جسدي أم رمزي والآفات الاجتماعية كالتدخين، تعاطي المخدرات وحماية الصحة الجسدية في المدارس.

لهذا الغرض تم تصميم استبيان يحتوي على 25 سؤالا لأساتذة التربية البدنية والرياضة (المرحلة الثانوية).

بعد تحليل إحصائي للإجابات على الأسئلة تبين أن الرياضة المدرسية مفيدة للغاية، من أجل استثمار وقت فراغ الطلاب فيما يتعلق باهتماماتهم، واهتمامات المجتمع والبيئة.

لذلك فإن الرياضة المدرسية تستجيب للاحتياجات الاجتماعية-النفسية للطلاب، مثل الحاجة إلى الصداقة واحترام الذات ومساعدتهم على التخلص من مشاكل القلق والاضطراب النفسي.

Abstract EN

The aim of this study is to identify the role of school sports in preventing violence, whether verbal, physical or symbolic, and social ills such as smoking, drug use and physical health protection in schools.

for this purpose, a questionnaire containing 25 questions was designed for teachers of physical education and sports (secondary level).

following a statistical analysis of the answers to the questions, school sports are found to be very useful, in order to invest student free time in relation to their interests, society and the environment.

school sports therefore respond to the socio-psychological needs of students, such as the need for friendship and self-esteem and to help them overcome problems of anxiety and psychological disorder.

American Psychological Association (APA)

مختار، قاسم وحميدة، خالد. 2021. دور النشاط الرياضي اللاصفي في الوقاية من العنف والآفات الاجتماعية والمحافظة على الصحة الجسدية في الوسط المدرسي: دراسة ميدانية بالطور الثانوي بالجلفة. مجلة المنظومة الرياضية،مج. 8، ع. 2 (s)، ص ص. 214-222.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1237894

Modern Language Association (MLA)

مختار، قاسم وحميدة، خالد. دور النشاط الرياضي اللاصفي في الوقاية من العنف والآفات الاجتماعية والمحافظة على الصحة الجسدية في الوسط المدرسي: دراسة ميدانية بالطور الثانوي بالجلفة. مجلة المنظومة الرياضية مج. 8، ع. 2 (عدد خاص) (حزيران 2021)، ص ص. 214-222.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1237894

American Medical Association (AMA)

مختار، قاسم وحميدة، خالد. دور النشاط الرياضي اللاصفي في الوقاية من العنف والآفات الاجتماعية والمحافظة على الصحة الجسدية في الوسط المدرسي: دراسة ميدانية بالطور الثانوي بالجلفة. مجلة المنظومة الرياضية. 2021. مج. 8، ع. 2 (s)، ص ص. 214-222.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1237894

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية: ص. 222

Record ID

BIM-1237894