الاستثمار في رأس المال البشري من منظور المقاربة القائمة على المعرفة لتعزيز التعليم و الابتكار لدعم النمو الاقتصادي و تحقيق الاستدامة التنافسية : دراسة حالة مؤسسة موبيليس الجزائر

Other Title(s)

Investment in human capital from a knowledge based approach to promoting learning and innovation to support economic growth and achieving competitive sustainability : case study of the Mobilis foundation of Algerian

Author

طرفة، محمد

Source

دفاتر MECAS

Issue

Vol. 17, Issue 1 (s) (31 Mar. 2021), pp.340-356, 17 p.

Publisher

Université Abou Bekr Belkaid Laboratoire de Recherche Management des Entreprises et du Capital Social

Publication Date

2021-03-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

17

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

استهدفت الدراسة اختبار استثمار في رأس المال البشري من منظور المقاربة القائمة على المعرفة لتعزيز التعليم و الابتكار و دعم النمو الاقتصادي و تحقيق الاستدامة و لتحقيق أهداف هذه الدراسة فقد تم توزيع مجموعة من الاستبانات و التي بلغت 165 استبانة و التي تم تصميمها لفحص متغيرات الدراسة على عينة متكونة من موظفون و موظفات يعملون في المؤسسة محل الدراسة و توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : - مؤسسة موبيليس تتبنى المقاربة القائمة على المعرفة في استثمار الرأس المال البشري.

- وجود فروق ذات دلالة احصائية ما بين استثمار في رأس المال البشري من منظر المقاربة القائمة على المعرفة و التعليم.

- وجود فروق ذات دلالة احصائية ما بين استثمار في رأس المال البشري من منظر المقاربة القائمة على المعرفة و الابتكار.

- وجود فروق ذات دلالة احصائية ما بين استثمار في رأس المال البشري من منظر المقاربة القائمة على المعرفة و النمو الاقتصادي.

Abstract EN

The objective of the study was to test an investment in human capital from the perspective of the knowledge-based approach to promoting learning and innovation, supporting economic growth and achieving sustainability.

In order to achieve the objectives of this study, we distributed a collection designed to check the variables of the study on a sample consisting of (165) employees working at that institution.

The most important results of this study are: - The Mobilis Foundation takes a knowledge-based approach to human capital investment.

- There are statistically significant differences between an investment in human capital from the perspective of a knowledge-based approach and education.

- There are statistically significant differences between an investment in human capital from the perspective of a knowledge-based and innovative approach.

- There are statistically significant differences between an investment in human capital from the perspective of knowledge-based approach and economic growth.

American Psychological Association (APA)

طرفة، محمد. 2021. الاستثمار في رأس المال البشري من منظور المقاربة القائمة على المعرفة لتعزيز التعليم و الابتكار لدعم النمو الاقتصادي و تحقيق الاستدامة التنافسية : دراسة حالة مؤسسة موبيليس الجزائر. دفاتر MECAS،مج. 17، ع. 1 (s)، ص ص. 340-356.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1239065

Modern Language Association (MLA)

طرفة، محمد. الاستثمار في رأس المال البشري من منظور المقاربة القائمة على المعرفة لتعزيز التعليم و الابتكار لدعم النمو الاقتصادي و تحقيق الاستدامة التنافسية : دراسة حالة مؤسسة موبيليس الجزائر. دفاتر MECAS مج. 17، ع. 1 (عدد خاص) (آذار 2021)، ص ص. 340-356.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1239065

American Medical Association (AMA)

طرفة، محمد. الاستثمار في رأس المال البشري من منظور المقاربة القائمة على المعرفة لتعزيز التعليم و الابتكار لدعم النمو الاقتصادي و تحقيق الاستدامة التنافسية : دراسة حالة مؤسسة موبيليس الجزائر. دفاتر MECAS. 2021. مج. 17، ع. 1 (s)، ص ص. 340-356.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1239065

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 354-356

Record ID

BIM-1239065