تحليل العلاقة بين تقديم و أمان الخدمة للزبون و بين المسؤولية الاجتماعية من خلال الدور الوسيط للصورة الذهنية : دراسة استطلاعية لعينة من زبائن المصارف في محافظة المثنى

Other Title(s)

Analyzing the relationship between customer service provision and security and social responsibility through the mediating role of the mental image : an exploratory study of a sample of bank customers in al-Muthanna Governorate

Joint Authors

سلام جاسم حمود
جاهل، شهد باقر

Source

مجلة المثنى للعلوم الادارية و الاقتصادية

Issue

Vol. 11, Issue 3 (30 Sep. 2021), pp.287-298, 12 p.

Publisher

Al-Muthanna University Administration and Economics College

Publication Date

2021-09-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

12

Main Subjects

Business Administration
Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

لكي يتم التعرف على الدور الذي تلعبة الصورة الذهنية المدركة لدى زبائن المصارف الحكومية العاملة في محافظة المثنى في تحليل العلاقة بين تقديم و امان الخدمة كمتغير مستقل و بين المسؤولية الاجتماعية كمتغير معتمد، لتلك المصارف فقد تم تبني التحليل العاملي الاستكشافي EFAوالإحصاء الوصفي DS اظافة لاختبار ANOVA و معامل الارتباط Pearson و الانحدار الخطي linear Regression لاختبار فرضيات البحث و لتحليل استمارة الاستبانة التي وزعت الى (220) زبون لمصارف الرافدين و الرشيد و المصرف الاسلامي العراقي و مصرف بغداد باعتماد برنامج الـ(SPSS.

V.24) و انطلاقا من فرضية رئيسية مفادها (تؤثر الصورة الذهنية المدركة لدى الزبائن في تحليل العلاقة بين تقديم و امان الخدمة و بين المسؤولية الاجتماعية للمصارف الحكومية و الخاصة) وقد توصلت الدراسة الى استنتاج رئيسي يفيد بوجود علاقة ارتباط قوية بين مستوى امان الخدمة و طريقتها و بين المسؤولية الاجتماعية و يزداد هذه الارتباط عندما تتوسط تلك العلاقة الصورة الذهنية المدركة للزبون عن مستوى خدمات تلك المصارف و امانها و مدى تحقق معايير المسؤولية الاجتماعية من قبل تلك المصارف.

Abstract EN

The Exploratory Factor Analysis (EFA) and Descriptive Statistics (DS) were adopted.

In addition, ANOVA, Pearson Correlation, and Linear Regression, are used to test research hypotheses, and for analyzing the questionnaire form that was distributed to 220 customers of Al-Rafidain and Al-Rasheed Banks, the Iraqi Islamic Bank and the Bank of Baghdad, accreditation of the program SPSSV.24.

The main premise was (The perceived mental image of customers influences the analysis of the relationship between the provision and safety of service and the social responsibility of governmental and private banks).

The main conclusion indicates that there was a strong correlation between the level of service safety and its method and social responsibility.

This connection increases when that relationship mediates the customer's perceived mental image on the level of services of those banks and their safety, and the extent of achieving social responsibility standards by those banks

American Psychological Association (APA)

سلام جاسم حمود وجاهل، شهد باقر. 2021. تحليل العلاقة بين تقديم و أمان الخدمة للزبون و بين المسؤولية الاجتماعية من خلال الدور الوسيط للصورة الذهنية : دراسة استطلاعية لعينة من زبائن المصارف في محافظة المثنى. مجلة المثنى للعلوم الادارية و الاقتصادية،مج. 11، ع. 3، ص ص. 287-298.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1270952

Modern Language Association (MLA)

سلام جاسم حمود وجاهل، شهد باقر. تحليل العلاقة بين تقديم و أمان الخدمة للزبون و بين المسؤولية الاجتماعية من خلال الدور الوسيط للصورة الذهنية : دراسة استطلاعية لعينة من زبائن المصارف في محافظة المثنى. مجلة المثنى للعلوم الادارية و الاقتصادية مج. 11، ع. 3 (2021)، ص ص. 287-298.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1270952

American Medical Association (AMA)

سلام جاسم حمود وجاهل، شهد باقر. تحليل العلاقة بين تقديم و أمان الخدمة للزبون و بين المسؤولية الاجتماعية من خلال الدور الوسيط للصورة الذهنية : دراسة استطلاعية لعينة من زبائن المصارف في محافظة المثنى. مجلة المثنى للعلوم الادارية و الاقتصادية. 2021. مج. 11، ع. 3، ص ص. 287-298.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1270952

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1270952