محفزات و معوقات الابتكار في المؤسسة الجزائرية الصغيرة و المتوسطة : دراسة حالة مؤسسة CMA-SAMPO سيدي بلعباس

Joint Authors

لعوج، زواوي
دهيني، سعاد

Source

أبحاث اقتصادية و إدارية

Issue

Vol. 15, Issue 2 (s) (31 Dec. 2021), pp.265-278, 14 p.

Publisher

University Mohamed Khider Biskra Faculty of Economics Commerce and Management Laboratory Financial Banking and Manement

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

14

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الورقة البحثية الى دراسة أهم العراقيل التي تقف حاجزا أمام تبني و تفعيل الإبتكار في المؤسسة الصغيرة و المتوسطة الجزائرية، و التعرف على بعض المحفزات التي تدفع بالعامل إلى الابداع و الابتكار في المؤسسة.

و لقد اعتمدنا في ذلك على دراسة حالة في مؤسسة Cma –Sampo سيدي بلعباس، فتم توزيع استبيان يتكون من 12 سؤال على عينة عشوائية تضم 30 عامل و من النتائج التي تم التوصل إليها: وجود محفزات تدفع بالابتكار و الإبداع في المؤسسة و من أهمها: حب العمال لعملهم بالمؤسسة، و عدم المعاقبة الدائمة على الأخطاء في العمل.

بالمقابل هناك معيقات تحول دون تحقيق الابتكار في المؤسسة: كعدم وجود اتصال دائم بين الزملاء، الذي يعيق انتقال المعلومات، و عدم توفر الوسائل اللازمة للعمل و خاصة المستعملة في التخطيط في مصلحة البحث و التطوير

Abstract EN

This paper aims to study the obstacles to activating innovation in the algerins small and medium-sized enterprises, and to identify the incentives that push the worker to innovate.

In this regard, we relied on a case study at the Cma -Sampo foundation, Sidi Bel Abbes.

A questionnaire consisting of 12 questions was distributed to a random sample of 30 workers, and from the results that were reached: the presence of incentives that drive innovation and creativity in the organization, the most important of which are: the workers 'love for their work in the organization, And not permanently punished for mistakes in work.

On the other hand, there are obstacles that prevent the achievement of innovation in the organization: such as the lack of constant contact between colleagues, and the lack of necessary means to work.

American Psychological Association (APA)

دهيني، سعاد ولعوج، زواوي. 2021. محفزات و معوقات الابتكار في المؤسسة الجزائرية الصغيرة و المتوسطة : دراسة حالة مؤسسة CMA-SAMPO سيدي بلعباس. أبحاث اقتصادية و إدارية،مج. 15، ع. 2 (s)، ص ص. 265-278.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1277357

Modern Language Association (MLA)

دهيني، سعاد ولعوج، زواوي. محفزات و معوقات الابتكار في المؤسسة الجزائرية الصغيرة و المتوسطة : دراسة حالة مؤسسة CMA-SAMPO سيدي بلعباس. أبحاث اقتصادية و إدارية مج. 15، ع. 2 (s) (2021)، ص ص. 265-278.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1277357

American Medical Association (AMA)

دهيني، سعاد ولعوج، زواوي. محفزات و معوقات الابتكار في المؤسسة الجزائرية الصغيرة و المتوسطة : دراسة حالة مؤسسة CMA-SAMPO سيدي بلعباس. أبحاث اقتصادية و إدارية. 2021. مج. 15، ع. 2 (s)، ص ص. 265-278.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1277357

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 278

Record ID

BIM-1277357