تأثير التوازن بين العمل و الحياة في الاستغراق الوظيفي للعاملين : دراسة عينة من الأساتذة الجامعيين في الجامعات الجزائرية

Other Title(s)

The effect of work-life balance on job engagement : study a sample of university professors in Algerian universities

Joint Authors

واعر، وسيلة
لطرش، محمد

Source

مجلة اقتصاديات الأعمال و التجارة

Issue

Vol. 6, Issue 2 (31 Dec. 2021), pp.193-207, 15 p.

Publisher

Mohamed Boudiaf-Masila University Faculty of Economic Commercial and Management Sciences

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

15

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة لقياس مدى تأثير التوازن المدرك بين العمل و الحياة على الاستغراق الوظيفي للأساتذة الجامعيين في الجامعات الجزائرية، باعتبارهما متغيرين مهمين في مجال الأعمال و إدارة الموارد البشرية الحديثة حيث تم دراسة عينة تتكون من 315 استبيان موزع على الأساتذة الجامعين.

باستخدام برنامج spss25 تم التوصل إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتوازن بين العمل و الحياة على الاستغراق الوظيفي للأساتذة كما يساهم في تنميته.

و توصي الدراسة بمزيد من الاهتمام بممارسات التوازن بين العمل و الحياة، و دراسة احتياجات الأساتذة لرفع مستويات الإخلاص و التفاني و الانغماس و تحسين مستويات الخدمة التعليمية و الأداء التنظيمي للأساتذة.

كلمات مفتاحية: توازن بين العمل و الحياة، استغراق و ظيفي، أستاذ الجامعي.

تصنيفات

Abstract EN

JEL: A14; H12; I15The study aimed to measure the effect of the perceived work-life balance on the job engagement of university professors in Algerian universities, as they are two important variables in the field of business and modern human resource management.

A sample consisting of 315 university professor questionnaires was studied.

By using the spss25 program a statistically significant effect of work-life balance was found on professors 'job engagement and contributes to its development.

The study recommends more attention to work-life balance practices, and to study the needs of professors to raise levels of vigor, dedication, and orption of professors, Which contributes to improve educational service levels, And the organizational performance of professors.

American Psychological Association (APA)

لطرش، محمد وواعر، وسيلة. 2021. تأثير التوازن بين العمل و الحياة في الاستغراق الوظيفي للعاملين : دراسة عينة من الأساتذة الجامعيين في الجامعات الجزائرية. مجلة اقتصاديات الأعمال و التجارة،مج. 6، ع. 2، ص ص. 193-207.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1305314

Modern Language Association (MLA)

لطرش، محمد وواعر، وسيلة. تأثير التوازن بين العمل و الحياة في الاستغراق الوظيفي للعاملين : دراسة عينة من الأساتذة الجامعيين في الجامعات الجزائرية. مجلة اقتصاديات الأعمال و التجارة مج. 6، ع. 2 (2021)، ص ص. 193-207.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1305314

American Medical Association (AMA)

لطرش، محمد وواعر، وسيلة. تأثير التوازن بين العمل و الحياة في الاستغراق الوظيفي للعاملين : دراسة عينة من الأساتذة الجامعيين في الجامعات الجزائرية. مجلة اقتصاديات الأعمال و التجارة. 2021. مج. 6، ع. 2، ص ص. 193-207.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1305314

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1305314