تحديد العوامل الديمغرافية و المهنية المؤثرة على دوران العمل في المنظمات الاقتصادية الخدمية الجزائرية باستخدام اختبار كا2 للاستقلالية

Other Title(s)

Determination of demographic and professional factors affecting the turnover in Algerian services companies by using Chi-deux test for independence

Author

تغلابت، عبد الغاني

Source

مجلة دراسات في الاقتصاد و إدارة الأعمال

Issue

Vol. 4, Issue 2 (31 Dec. 2021), pp.440-459, 20 p.

Publisher

University Larbi Tebssi

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

20

Main Subjects

Business Administration
Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى التعرف على أهم العوامل الديمغرافية و المهنية التي تؤثر على دوران العمل في المنظمات الاقتصادية الخدمية الجزائرية.

و لتحقيق ذلك تم توزيع 292 استمارة استبيان على أفراد يعملون في 50 وحدة تنظيمية؛ وتم تحليل إجابات الأفراد و اختبار فرضيات الدراسة باستخدام اختبار كا2 للاستقلالية.

تم التوصل إلى مجموعة من النتائج تنص على وجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية 5% لبعض العوامل الديمغرافية و المهنية (العمر، المستوى التعليمي، سنوات الخبرة في المنظمة و سنوات الخبرة في المنصب الحالي) على دوران العمل، بينما لا تؤثر عليه باقي العوامل المدروسة (الجنس، الحالة العائلية، المنصب الوظيفي و طبيعة عقد العمل).

و بناء على هذه النتائج تم اقتراح ضرورة الاهتمام باستبقاء الموظفين الأكثر ميلا للمغادرة من خلال الاهتمام بجعل مستوى رضاهم الوظيفي أعلى مما يمكن تحقيقه من طرف المنظمات المنافسة.

كلمات مفتاحية: دوران العمل، الرغبة في مغادرة المنظمة، العوامل الديمغرافية، العوامل المهنية، المنظمات الاقتصادية الخدمية الجزائرية.

تصنيف

Abstract EN

JEL: J63, J1, N3, L8, G2The study aimed to identify the most important demographic and professional factors affecting the turnover in algerian services companies.

To achieve this, 292 questionnaires were distributed to individuals working in 50 organizational units; individual responses were analyzed using the Chi-Squared (X2) test for Independence.

A set of findings provided for a statistically significant impact at a significance level of 5% for some demographic and professional factors (age, educational level, years of experience in the organization and years of experience in the current job position) on the turnover, while other factors studied (sex, family status, job position and the nature of the employment contract) were not affected it.

It was suggested that attention should be paid to make their level of job satisfaction higher than could be achieved by competing organizations.

Key words: turnover, turnover intention, demographic factors, professional factors, algerian services companies.

Jel Classification Codes: J63, J1, N3, L8, G2.

American Psychological Association (APA)

تغلابت، عبد الغاني. 2021. تحديد العوامل الديمغرافية و المهنية المؤثرة على دوران العمل في المنظمات الاقتصادية الخدمية الجزائرية باستخدام اختبار كا2 للاستقلالية. مجلة دراسات في الاقتصاد و إدارة الأعمال،مج. 4، ع. 2، ص ص. 440-459.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1308464

Modern Language Association (MLA)

تغلابت، عبد الغاني. تحديد العوامل الديمغرافية و المهنية المؤثرة على دوران العمل في المنظمات الاقتصادية الخدمية الجزائرية باستخدام اختبار كا2 للاستقلالية. مجلة دراسات في الاقتصاد و إدارة الأعمال مج. 4، ع. 2 (2021)، ص ص. 440-459.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1308464

American Medical Association (AMA)

تغلابت، عبد الغاني. تحديد العوامل الديمغرافية و المهنية المؤثرة على دوران العمل في المنظمات الاقتصادية الخدمية الجزائرية باستخدام اختبار كا2 للاستقلالية. مجلة دراسات في الاقتصاد و إدارة الأعمال. 2021. مج. 4، ع. 2، ص ص. 440-459.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1308464

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1308464