الاعتراف و القياس المحاسبي للموارد البشرية على ضوء النظام المحاسبي المالي : دراسة تطبيقية، مؤسسة بيات كاترينغ نموذجا

Other Title(s)

Recognition and accounting measurement of human resources in the light of the financial accounting system

Joint Authors

بريحة، فاتيح
مايو، عبد الله

Source

المجلة الجزائرية للتنمية الاقتصادية

Issue

Vol. 8, Issue 2 (31 Dec. 2021), pp.101-118, 18 p.

Publisher

Kasdi Merbah University of Ouargla Faculty of economic and commercial sciences and management in coordination laboratory of the rehabilitation and development requirements of the developing economies under the global economic openness

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

18

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الورقة البحثية إلى رصد أهم الصعوبات و المشاكل التي من الممكن أن تحول دون تطبيق المحاسبة على الموارد البشرية في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية، و خصوصا ما تعلق بإمكانية الاعتراف بالموارد البشرية كأصول بالدرجة الأولى، و هذا بعرضها على الشروط التي وضعها النظام المحاسبي المالي للاعتراف بالأصول، و في المقام الثاني مناقشة قابليتها للقياس من جهة و مدى ملاءمة طرق التقييم المنصوص عليها في ذات القانون للتطبيق على خصائص هذه الموارد ذات الطبيعة الاستثنائية من جهة أخرى ؛ و هذا بإتباع المنهج الوصفي التحليلي.

و قد تم التوصل إلى أن عملية الاعتراف بهاته الأصول على ضوء شروط النظام المحاسبي المالي، لا تتعرض لصعوبات و لم تلاق أي مشكل يكاد يذكر، كما يمكن أن تلقاها عملية القياس المحاسبي لها؛ و التي تبقى متأثرة بطبيعة تلك الأصول و ما يعتريها من تغيرات نابعة من طبيعتها الإنسانية، بالإضافة إلى ما يفرضه عليها النص القانوني المنظم للعملية

Abstract EN

This research paper aims to monitor the most important difficulties and problems that can prevent the application of accounting for human resources in Algeria, especially those related to the possibility of recognizing human resources as assets in the first place, of assets recognition.

Secondly, discussing its measurability, by assessing them according to the conditions set by the S.

C.

F.

It was also concluded that the recognition of these assets is not subject to difficulties, and there was not a problem, as received by the accounting measurement.

American Psychological Association (APA)

بريحة، فاتيح ومايو، عبد الله. 2021. الاعتراف و القياس المحاسبي للموارد البشرية على ضوء النظام المحاسبي المالي : دراسة تطبيقية، مؤسسة بيات كاترينغ نموذجا. المجلة الجزائرية للتنمية الاقتصادية،مج. 8، ع. 2، ص ص. 101-118.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1371143

Modern Language Association (MLA)

بريحة، فاتيح ومايو، عبد الله. الاعتراف و القياس المحاسبي للموارد البشرية على ضوء النظام المحاسبي المالي : دراسة تطبيقية، مؤسسة بيات كاترينغ نموذجا. المجلة الجزائرية للتنمية الاقتصادية مج. 8، ع. 2 (2021)، ص ص. 101-118.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1371143

American Medical Association (AMA)

بريحة، فاتيح ومايو، عبد الله. الاعتراف و القياس المحاسبي للموارد البشرية على ضوء النظام المحاسبي المالي : دراسة تطبيقية، مؤسسة بيات كاترينغ نموذجا. المجلة الجزائرية للتنمية الاقتصادية. 2021. مج. 8، ع. 2، ص ص. 101-118.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1371143

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملاحق : ص. 115-117

Record ID

BIM-1371143