فاعلية استخدام الوسائط الفائقة في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة اللغة العربية في الأردن

Other Title(s)

The effectiveness achievement of utilizing hypermedia in the of Jordan Basic Eighth grade students in Arabic

Joint Authors

حسين، جبرين عطية محمد
قطوس، رشا محمد

Source

المجلة التربوية

Issue

Vol. 26, Issue 102 (30 Mar. 2012), pp.165-194, 30 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2012-03-30

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

30

Main Subjects

Arabic language and Literature
Learning Technology
Curriculum and Instruction-Measurement and Evaluation

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية استخدام الوسائط الفائقة في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة اللغة العربية في الأردن, و التعرف على أثر كل من الطريقة و الجنس و التفاعل بينهما على التحصيل.

تكون مجتمع الدراسة من طلبة الصف الثامن الأساسي في المدارس التابعة لمديرية التربية و التعليم لمنطقة الزرقاء الأولى للفصل الأول من العام الدراسي 2008/ 2009, و البالغ عددهم (8822) طالبا و طالبة, و قد اختيرت عينة الدراسة قصديا و بلغ عددها (220) طالبا و طالبة وزعت بالتساوي إلى مجموعتين تجريبيتين من الذكور و الإناث درستا الوحدة الرابعة " الشبكة العالمية للمعلومات" من كتاب اللغة العربية مهارات الاتصال من خلال برنامج الوسائط الفائقة , و مجموعتين ضابطتين من الذكور و الإناث درستا المادة التعليمية ذاتها بالطريقة الاعتيادية.

أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α = 0.05) بين متوسطات علامات طلبة المجموعة التجريبية و متوسطات علامات طلبة المجموعة الضابطة و لصالح المجموعة التجريبية, بينما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α =0.05) بين متوسطات علامات الطلبة تعزى إلى الجنس و التفاعل بين الطريقة و الجنس , و في ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات.

Abstract EN

This study aims at investigating the effectiveness of using hypermedia on eighth grade students' achievement in Jordan and the relative effect of gender on such achievement.

the population of the study consisted of all male and female eighth grade students (n = 8822) in the public schools of zarqa in the first semester of the school year 2008 / 2009.

the sample of study consisted of (220) students divided into two experimental groups; taught by using hypermedia, and two control groups taught by using the traditional method of teaching.

results revealed statistically significant differences (α = 0.05) in students' achievement related to the method of teaching in favor the group of students who studied by using hypermedia, while the study showed no statistically significant differences were found that can be attributed to students, gender and the interaction between method of teaching and the gender.

in the light of these results, relevant recommendations for application and future research were cited.

American Psychological Association (APA)

حسين، جبرين عطية محمد وقطوس، رشا محمد. 2012. فاعلية استخدام الوسائط الفائقة في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة اللغة العربية في الأردن. المجلة التربوية،مج. 26، ع. 102، ص ص. 165-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1492595

Modern Language Association (MLA)

حسين، جبرين عطية محمد وقطوس، رشا محمد. فاعلية استخدام الوسائط الفائقة في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة اللغة العربية في الأردن. المجلة التربوية مج. 26، ع. 102 (آذار 2012)، ص ص. 165-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1492595

American Medical Association (AMA)

حسين، جبرين عطية محمد وقطوس، رشا محمد. فاعلية استخدام الوسائط الفائقة في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة اللغة العربية في الأردن. المجلة التربوية. 2012. مج. 26، ع. 102، ص ص. 165-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1492595

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 191-194

Record ID

BIM-1492595