إعادة تحويل التكهنات عكسيا في السلاسل الزمنية

Other Title(s)

Retransformed forecasts back in time series

Joint Authors

البدراني، ظافر رمضان مطر
نبيل، مروة

Source

المجلة العراقية للعلوم الإحصائية

Publisher

University of Mosul College of Computer Science and Mathematics

Publication Date

2010-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

24

Main Subjects

Mathematics
Information Technology and Computer Science

Topics

Arabic Abstract

إن مما لاشك فيه أن قوة و فعالية النماذج الإحصائية تتحسن غالبا بعد إجراء التحويل المناسب على البيانات في حالة الحاجة إلى هذا التحويل، و إن هذه الفعالية لاشك تنعكس أيضا على التحليل و التكهن باستخدام نماذج السلاسل الزمنية.

من جانب أخر فان التعديل الرياضي للبيانات ينتج عنه إشكالات معينة في تفسير نتائج النماذج و عدم إمكانية الاستفادة من التكهنات التي يتم الحصول عليها اعتمادا على البيانات المحولة لذا فإنه سيتم في هذا البحث تناول طرائق إعادة تحويل التكهنات عكسيا باتجاه القياس الأصلي في السلاسل الزمنية و كذلك سيتم التطبيق العملي لهذا البحث على بيانات المعدل اليومي لاستهلاك الطاقة الكهربائية في محافظة نينوى.

English Abstract

The power and activity of statistical models is often improved after doing a suitable transformation, the efficacy is reflected also on analysis and forecasting using time series models.

The mathematical modification of the data raises problems for the interpretation of models results and usefulness of forecasts based on transformed data, so in this paper we deal with methods for retransformed forecasts back into original scale.

The application side of this paper will be in daily average data of electric power consumption in Nineveh governorate.

Data Type

Conference Papers

Record ID

BIM-255883

American Psychological Association (APA)

البدراني، ظافر رمضان مطر ونبيل، مروة. 2010-06-30. إعادة تحويل التكهنات عكسيا في السلاسل الزمنية. المؤتمر العلمي للرياضيات-الإحصاء و المعلوماتية (2 : 2009 : الموصل، العراق). . ع. 17 (2010)، ص ص. 171-194.الموصل، العراق : جامعة الموصل، كلية علوم الحاسبات و الرياضيات،.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-255883

Modern Language Association (MLA)

البدراني، ظافر رمضان مطر ونبيل، مروة. إعادة تحويل التكهنات عكسيا في السلاسل الزمنية. . الموصل، العراق : جامعة الموصل، كلية علوم الحاسبات و الرياضيات،. 2010-06-30.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-255883

American Medical Association (AMA)

البدراني، ظافر رمضان مطر ونبيل، مروة. إعادة تحويل التكهنات عكسيا في السلاسل الزمنية. . المؤتمر العلمي للرياضيات-الإحصاء و المعلوماتية (2 : 2009 : الموصل، العراق).
https://search.emarefa.net/detail/BIM-255883