دور المعلومات المحاسبية في ترشيد السياسات الائتمانية : دراسة تطبيقية على البنوك التجارية العاملة في فلسطين

Other Title(s)

The role of accounting information in taking credit decisions applied study on commercial banks working in Palestine

Author

البحيصي، عصام محمد إبراهيم

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية

Issue

Vol. 19, Issue 2 (30 Jun. 2011), pp.1349-1375, 27 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2011-06-30

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

27

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المعلومات المحاسبية للشركات طالبة الائتمان على قرار الائتمان في البنوك التجارية العاملة في فلسطين، و يتكون مجتمع الدراسة من جميع العاملين في قسم التسهيلات الائتمانية في هذه البنوك.

و قد خلصت الدراسة لمجموعة من النتائج من أهمها : (1) معظم البنوك العاملة في فلسطين تطلب معلومات مالية من الشركات التي تتقدم إليها بطلب الحصول على ائتمان، و تتركز المعلومات المطلوبة في القوائم المالية التقليدية، الميزانية العمومية و قائمة الدخل و قائمة التدفق النقدي.

(2) المعلومات المطلوبة لا يشترط دائما أن تكون مدققة، و في الغالب تغطي أكثر من سنة مالية واحدة.

(3) يعتمد قرار الائتمان بشكل كبير على تحليل القدرة الايرادية و التدفقات النقدية و كذلك النسب المالية للشركات طالبة الائتمان.

(4) لا توجد علاقة بين الاعتماد على المعلومات المحاسبية للشركات و نسبة استرداد القروض من هذه الشركات.

و من أهم توصيات الدراسة، ضرورة زيادة الاعتماد على المعلومات المالية للشركات طالبة الائتمان عند اتخاذ قرار الائتمان و من اجل ذلك لا بد من : (1) زيادة قدرة موظفي الائتمان الحاليين على تحليل المعلومات المحاسبية عن طريق التدريب المستمر.

(2) زيادة الثقة في المعلومات المقدمة للبنوك عبر زيادة فعالية تدقيق الحسابات و التزام المدققين أخلاقيات المهنة و تنظيم مهنة المحاسبة و المراجعة في فلسطين بشكل سليم و فعال.

(3) زيادة درجة كفاية المعلومات المقدمة لاتخاذ القرار و ذلك عبر قيام الشركات بزيادة درجة الإفصاح عن المعلومات المحاسبية المنشورة في قوائمها المالية و قيام الشركات بنشر قوائم مالية أكثر دورية (نصف أو ربع سنوية).

Abstract EN

This study aimed to discuss the role that accounting information plays in taking the credit decisions in the banks at Palestine.

The study sample includes all the managers and employees at the credit departments in these banks.

The study shows the following results: (1) All banks ask the companies that need credit to provide financial information (Balance Sheet, Income Statement and Cash Flow Statement) for the purpose of making credit decision.

(2) The financial information provided to the banks is not always audited, but normally it covers more than financial year.

There is a closely relationship between the credit decision and the analysis of revenue ability, cash flow and financial ratios.(4) There is no relationship between the provided information and the collection rate of loans awarded to business firms.

The study recommend to increase the role of accounting information in the credit decision in the banks.

In order to achieve this objective.

(1) Banks must increase the ability of the credit department employees in analyzing and using accounting information.(2) Information should be audited before being delivered to the banks for credit decision purpose.(3) Firms should disclose more information in their financial statement, that must be published more frequently (semiannual or quarterly) .

American Psychological Association (APA)

البحيصي، عصام محمد إبراهيم. 2011. دور المعلومات المحاسبية في ترشيد السياسات الائتمانية : دراسة تطبيقية على البنوك التجارية العاملة في فلسطين. مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية،مج. 19، ع. 2، ص ص. 1349-1375.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-274806

Modern Language Association (MLA)

البحيصي، عصام محمد إبراهيم. دور المعلومات المحاسبية في ترشيد السياسات الائتمانية : دراسة تطبيقية على البنوك التجارية العاملة في فلسطين. مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية مج. 19، ع. 2 (حزيران 2011)، ص ص. 1349-1375.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-274806

American Medical Association (AMA)

البحيصي، عصام محمد إبراهيم. دور المعلومات المحاسبية في ترشيد السياسات الائتمانية : دراسة تطبيقية على البنوك التجارية العاملة في فلسطين. مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية. 2011. مج. 19، ع. 2، ص ص. 1349-1375.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-274806

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملحق : ص. 1371-1375

Record ID

BIM-274806