تحليل اتجاهات المستثمرين الأفراد في سوق فلسطين للأوراق المالية : دراسة استطلاعية على المستثمرين الأفراد في قطاع غزة

Other Title(s)

Analysis of individual investor trends at Palestine securities exchange in Gaza strip

Time cited in Arcif : 
2

Joint Authors

النمروطي، خليل أحمد يوسف
العويسي، سمير عبد الدايم

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية

Issue

Vol. 20, Issue 1 (31 Jan. 2012), pp.1-36, 36 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2012-01-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

36

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات المستثمرين الأفراد في سوق فلسطين للأوراق المالية في قطاع غزة، و لذلك من خلال دراسة العوامل المؤثرة في سلوكيات و توجهات المستثمرين الأفراد في سوق فلسطين للأوراق المالية، و من العوامل التي تناولتها الدراسة : التوعية الاستثمارية، استقرار البيئة الاستثمارية و أداء الشركات المدرجة بسوق فلسطين للأوراق المالية إضافة إلى مستوى أداء سوق فلسطين للأوراق المالية.

و اعتمد الباحثان المنهج الوصفي التحليلي الذي يعتمد على جمع البيانات عن الظاهرة ثم تفسيرها، و قد تم استخدام الاستبانة كأداة لاستطلاع عينة الدارسة المقتصرة على المستثمرين الأفراد المحليين في قطاع غزة، و تم استلام (274) إستبانه و قد خلصت الدراسة : إلى أن هنالك اهتمام من قبل المستثمرين في متابعة مستمرة لأخبار المال و الأعمال عبر وسائل الإعلام المختلفة، كما أظهرت الدراسة : أن كوادر شركات الوساطة العاملة في سوق فلسطين للأوراق المالية غير مؤهلين بالقدر المطلوب لمساعدة المستثمرين على اتخاذ قراراتهم الاستثمارية، إضافة إلى اعتبار الإشاعات من العوامل المؤثرة على قرارات الاستثمار، كما بينت الدراسة أن إمكانية الاستثمار بالأسواق المالية الخارجية يؤثر سلبا على القرارات الاستثمارية في سوق فلسطين للأوراق المالية.

Abstract EN

The study aimed to identify the trends of individual investors at Palestine Securities Exchange in Gaza strip.

This was achieved through examining factors that affect investors' manners and tendencies.

Some of these factors, discussed in this paper, include stability of investing environment, performance of registered companies at Palestine Securities Exchange and performance level of the exchange market itself.

The study used a descriptive analytical method based on data gathering and analysis.

A questionnaire was designed to survey the study sample of local Palestinian investors.

The number of returned questionnaires was 274.

The study found that many investors cared about following the latest developments of exchange market and other businesses through mass media.

It also found that staffs of financial mediators working at Palestine Securities Exchange are not fully competent to help investors take their own investment decisions.

Furthermore, rumors constitute a major external factor negatively affecting investment.

The study also showed that the possibility of investment aboard has a negative impact on investment decisions in the Palestine Securities Exchange.

American Psychological Association (APA)

النمروطي، خليل أحمد يوسف والعويسي، سمير عبد الدايم. 2012. تحليل اتجاهات المستثمرين الأفراد في سوق فلسطين للأوراق المالية : دراسة استطلاعية على المستثمرين الأفراد في قطاع غزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية،مج. 20، ع. 1، ص ص. 1-36.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282754

Modern Language Association (MLA)

النمروطي، خليل أحمد يوسف والعويسي، سمير عبد الدايم. تحليل اتجاهات المستثمرين الأفراد في سوق فلسطين للأوراق المالية : دراسة استطلاعية على المستثمرين الأفراد في قطاع غزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية مج. 20، ع. 1 (كانون الثاني 2012)، ص ص. 1-36.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282754

American Medical Association (AMA)

النمروطي، خليل أحمد يوسف والعويسي، سمير عبد الدايم. تحليل اتجاهات المستثمرين الأفراد في سوق فلسطين للأوراق المالية : دراسة استطلاعية على المستثمرين الأفراد في قطاع غزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية. 2012. مج. 20، ع. 1، ص ص. 1-36.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282754

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 34-36

Record ID

BIM-282754