الحكومة الالكترونية و معوقات تطبيقها : دراسة تطبيقية على المؤسسات الحكومية في قطاع غزة

Other Title(s)

E-government and implementation impediments : an applied study on government institutions in Gaza strip

Author

الرزي، ديالا جميل محمد

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية

Issue

Vol. 20, Issue 1 (31 Jan. 2012), pp.189-227, 39 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2012-01-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

39

Main Subjects

Information Technology and Computer Science

Topics

Abstract AR

-هدفت الدراسة إلى التعرف على أهمية تطبيق نظام الحكومة الالكترونية في مؤسسات السلطة الوطنية الفلسطينية في قطاع غزة، ثم معرفة الأسباب و المعيقات التي تحد م تطبيق النظام و طرق علاجها، و قد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي للإجابة عن سؤال الدراسة، و أعدت لذلك الغرض استبانة مكوناته من (29) فقرة موزعة على سبع مجالات خاصة بمتطلبات نظام الحكومة الالكترونية، و قد تكون مجتمع الدراسة من جميع مؤسسات السلطة الوطنية الفلسطينية، و أخذت عينة عددها (36) و تم توزيع الاستيانة عليهم، ثم استرد منها (30) استبانة، و قد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها ما يلي : وجود بعض المتطلبات لتطبيق الحكومة الالكترونية مع عدم وجود بعضها بنسب مختلفة، و لبناء حكومة الكترونية قوية تحتاج إلى توفر متطلباتها و مقوماتها؛ لكي يكتب لها النجاح، و كانت من أهم التوصيات : العمل على توفير البنية التحتية اللازمة لبناء حكومة الكترونية قوية الأركان، من خلال توفر نظم اتصالات على عاتق مؤسسة الاتصالات في توفير و صيانة شبكات المؤسسات الحكومية باستمرار؛ لأن تلك الخدمات لا تتم إلا عن طريق الشبكات.

Abstract EN

The study aimed to identify importance of implementing egovernment system in PNA institutions in Gaza Strip.

It also aimed to find reasons and obstacles limiting the application of the system and methods of treatment.

The study used the descriptive-analytical approach.

It prepared 29 identification items distributed on seven areas of special requirements for egovernment system implementation.

The study population consisted of PNA institutions in Gaza Strip and the questionnaire was given to a sample of 36 institutions.

Thirty questionnaires were returned.

The study came to some important conclusions revealing the requirements for the implementation of egovernment, which do not exist in PNA institutions in different rates, that success in establishing a strong e-government requires the provision of the required elements.

The study offered some recommendations including the need to provide the necessary infrastructure to build e-government.

This would require the provision of effective communications systems to transfer data to and from government institutions, individuals and the society at large.

This responsibility is borne by Telecom, which has to provide and maintain the networks of government institutions the only way to offer such services.

American Psychological Association (APA)

الرزي، ديالا جميل محمد. 2012. الحكومة الالكترونية و معوقات تطبيقها : دراسة تطبيقية على المؤسسات الحكومية في قطاع غزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية،مج. 20، ع. 1، ص ص. 189-227.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282761

Modern Language Association (MLA)

الرزي، ديالا جميل محمد. الحكومة الالكترونية و معوقات تطبيقها : دراسة تطبيقية على المؤسسات الحكومية في قطاع غزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية مج. 20، ع. 1 (كانون الثاني 2012)، ص ص. 189-227.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282761

American Medical Association (AMA)

الرزي، ديالا جميل محمد. الحكومة الالكترونية و معوقات تطبيقها : دراسة تطبيقية على المؤسسات الحكومية في قطاع غزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية. 2012. مج. 20، ع. 1، ص ص. 189-227.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282761

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملاحق : ص. 223-227

Record ID

BIM-282761