أثر الانقسام السياسي على دور البنوك التجارية في تمويل الاقتصاد الغزي 2009-2004 م

Other Title(s)

Impact of political division on commercial banks role in financing Gazan economy 2004-2009

Time cited in Arcif : 
1

Author

أبو جامع، نسيم حسن

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية

Issue

Vol. 20, Issue 1 (31 Jan. 2012)24 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2012-01-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

24

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences
Political Sciences

Topics

Abstract AR

-تعاني عملية التنمية الاقتصادية الفلسطينية متأثرة بحالة الحصار المفروضة على قطاع غزة من العجز التمويلي، و نتيجة لتدني مساهمة القطاع المصرفي في قطاع غزة في عملية التنمية، و التي دفعت الباحث إلى إجراء هذا البحث الهادف لتبيان و إبراز دور البنوك التجارية في تنمية المجتمع الغزي، في ظل الواقع الحالي، و حالة الانقسام السياسي و الحصار الذي يواجهه الاقتصاد الوطني.

إن حالة الانقسام السياسي (غزة-رام الله) كان لها الأثر السلبي على الاقتصاد الوطني بشكل عام و على البنوك التجارية العاملة في قطاع غزة بشكل خاص؛ مما أدى إلى تراجع أداء البنوك التجارية العاملة في قطاع غزة مقارنة مع الضفة الغربية، إن انعدام الثقة المتبادلة بين البنوك التجارية و القطاعات المختلفة؛ نتيجة للوضع السياسي (حالة الانقسام) و الاقتصادي المتأزم كان له الدور الأساسي في تراجع دور البنوك التجارية في تمويل تنمية الاقتصاد الغزي؛ مما حدا بالبنوك العاملة في قطاع غزة إلى تبني سياسة تحفظية أدت إلى تراجع النشاط الاقتصادي، و خلق أزمة في السيولة النقدية لدى البنوك و ظهور ما يعرف (باقتصاد الإنفاق).

Abstract EN

Due to the siege imposed on Gaza Strip, the Palestinian economy development process suffers from a disability in the funding process due to low contribution of the banking sector in funding development activities.

The study highlighted the role of commercial banks in the development of national economy under political division and siege.

The political division situation had a negative impact on the national economy in General and on commercial banks operating in the Gaza Strip in particular.

The political division reduced the role of commercial banks operating in Gaza Strip in comparison with the West Bank.

This created a state of mutual distrust between commercial banks and the various economic sectors due to the political situation and economic crisis.

This state of distrust led the banks operating in Gaza Strip to follow a conservative policy, leading to a declining economic activity and creating a liquidity crisis in the banking sector followed by the so-called ‘tunnels economy’.

American Psychological Association (APA)

أبو جامع، نسيم حسن. 2012. أثر الانقسام السياسي على دور البنوك التجارية في تمويل الاقتصاد الغزي 2009-2004 م. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية،مج. 20، ع. 1.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282790

Modern Language Association (MLA)

أبو جامع، نسيم حسن. أثر الانقسام السياسي على دور البنوك التجارية في تمويل الاقتصاد الغزي 2009-2004 م. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية مج. 20، ع. 1 (كانون الثاني 2012).
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282790

American Medical Association (AMA)

أبو جامع، نسيم حسن. أثر الانقسام السياسي على دور البنوك التجارية في تمويل الاقتصاد الغزي 2009-2004 م. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية. 2012. مج. 20، ع. 1.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-282790

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية.

Record ID

BIM-282790