آراء معلمي المدارس الاستكشافية في برنامج "نحو اتجاهات مدرسية جديدة" في محافظة العاصمة عمان

Other Title(s)

Exploratory schools’ teachers opinions on the towards new school attitudes program in Amman Governorate

Time cited in Arcif : 
4

Joint Authors

الزبون، محمد سليم عودة
دورسوه، أمل محمد علمي بورشك

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية

Issue

Vol. 21, Issue 1 (31 Jan. 2013), pp.53-71, 19 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2013-01-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

19

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى معرفة آراء معلمي المدارس الاستكشافية في برنامج " نحو اتجاهات مدرسية جديدة " في الأردن و علاقة ذلك بمتغير الجنس و المرحلة التي يقوم المعلم بتدريسها و الخبرة، و للإجابة عن أسئلة الدراسة، تم توزيع أداة الدراسة على أفراد العينة البالغ عددهم (269) معلما، و قد تم تطوير استبانه مكونة من (20) فقرة، و استخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل المعلومات، و قد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج منها : أن آراء معلمي المدارس الاستكشافية على مجالات الدراسة جاءت بدرجة مرتفعة، و وجود فروق ذات دلالة إحصائية في آراء المعلمين نحو البرنامج تعزى للجنس و للمرحلة و الخبرة.

و في ضوء النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات منها تعميم تنفيذ مثل هذه البرامج التطويرية في المدارس عامة لتنمية العمل بروح الفريق، و تعزيز إدارة التغيير فيها.

Abstract EN

The study aimed at identifying the exploratory schools’ teachers' opinions on the program “Towards New School Attitudes” in Jordan, and its relation with variables of gender, teaching grade and experience.

A 20-item questionnaire was developed, administered to a sample of 269 teachers, and the data was duly analyzed.

The study results revealed that the exploratory schools’ teachers' opinions concerning the different study fields were high; there were significant differences in the teachers’ opinions about the program, attributable to gender, teaching grade and experience variables.

In light of the results, the researcher offered a set of recommendations including the necessity of implementing such developmental programs in the schools to enhance team work spirit and promote the management of change.

American Psychological Association (APA)

الزبون، محمد سليم عودة ودورسوه، أمل محمد علمي بورشك. 2013. آراء معلمي المدارس الاستكشافية في برنامج "نحو اتجاهات مدرسية جديدة" في محافظة العاصمة عمان. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية،مج. 21، ع. 1، ص ص. 53-71.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320105

Modern Language Association (MLA)

الزبون، محمد سليم عودة ودورسوه، أمل محمد علمي بورشك. آراء معلمي المدارس الاستكشافية في برنامج "نحو اتجاهات مدرسية جديدة" في محافظة العاصمة عمان. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية مج. 21، ع. 1 (كانون الثاني 2013)، ص ص. 53-71.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320105

American Medical Association (AMA)

الزبون، محمد سليم عودة ودورسوه، أمل محمد علمي بورشك. آراء معلمي المدارس الاستكشافية في برنامج "نحو اتجاهات مدرسية جديدة" في محافظة العاصمة عمان. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية. 2013. مج. 21، ع. 1، ص ص. 53-71.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-320105

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 69-71

Record ID

BIM-320105