المفاهيم الكيميائية الأساسية و الصعبة في مناهج العلوم العامة للمرحلة الأساسية في الأردن

Author

العليمات، علي مقبل السلامة

Source

المنارة للبحوث و الدراسات

Issue

Vol. 13, Issue 1 (28 Feb. 2007), pp.171-190, 20 p.

Publisher

Al al-Bayt University Deanship of Academic Research

Publication Date

2007-02-28

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

20

Main Subjects

Chemistry
Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد المفاهيم الكيميائية الأساسية و الصعبة في منهاج علوم المرحلة الأساسية في الأردن، و لقد أجابت الدراسة عن الأسئلة الآتية : 1- ما المفاهيم الكيميائية الأساسية الواردة في منهاج العلوم للمرحلة الأساسية الأردنية ؟ 2- ما المفاهيم الكيميائية الأساسية الصعبة في منهاج العلوم للمرحلة الأساسية الأردنية ؟ تكون مجتمع البحث من طلبة الصف الثامن الأساسي في محافظة المفرق مع نهاية العام الدراسي 2002 / 2003، و تألفت العينة من (300) طالب و طالبة اختيرت بطريقة عشوائية، و قد استخدم الباحث اختبار المفاهيم الكيميائية الأساسية المكون من (40) فقرة لتحديد المفاهيم الكيميائية الصعبة، و الذي بني على أساس تحليل محتوى منهاج العلوم للمرحلة الأساسية الذي قام به الباحث مع محللين يعملان مشرفين للعلوم في المرحلة الأساسية، و قد تم حساب معامل الاتفاق على تحديد المفاهيم الكيميائية الأساسية، كما تم التأكد من صدق الاختبار، و قد أسفر البحث عن النتائج التالية : 1- حصر (40) مفهوما كيميائيا أساسيا لتعلم مادة الكيمياء في منهاج علوم المرحلة الأساسية.

2- تبين أن هناك (11) مفهوما كيميائيا أساسيا تعد صعبة.

و قد خلص البحث إلى عدد من التوصيات في ضوء النتائج.

Abstract EN

This Study aims at identifying the fundamental and difficult chemical concepts in the science curriculum, at the Basic stage in Jordan.

The study, therefore, answered the following questions : 1-What are the Fundamental chemical concepts in the science curriculum of the Basic stage in Jordan ? 2-What are the fundamental and difficult chemical concepts in the science curriculum of the Basic stage in Jordan ? The Study covered all students in eight grade of the Basic stage, at al Mafraq for the scholastic year 2002-2003.

To answer the study questions, a random cluster sample of 300 male and female students was chosen from 8th basic Grade in the government schools of Mafraq Directorate of Education.

A fundamental chemical concepts test comprising 40 items was used after analyzing the content of the science curriculum of the Basic stage.

This test was tested for validity and reliability.

The result of the study were as follows : 1-Fourty (40) concepts of chemistry were identified as basis for learning chemistry for the Basic stage curriculum.

2-The finding shows that there were (11) fundamental chemical concepts that were considered very difficult.

The Study has come to a number of recommendations due to its results.

American Psychological Association (APA)

العليمات، علي مقبل السلامة. 2007. المفاهيم الكيميائية الأساسية و الصعبة في مناهج العلوم العامة للمرحلة الأساسية في الأردن. المنارة للبحوث و الدراسات،مج. 13، ع. 1، ص ص. 171-190.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-369597

Modern Language Association (MLA)

العليمات، علي مقبل السلامة. المفاهيم الكيميائية الأساسية و الصعبة في مناهج العلوم العامة للمرحلة الأساسية في الأردن. المنارة للبحوث و الدراسات مج. 13، ع. 1 (2007)، ص ص. 171-190.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-369597

American Medical Association (AMA)

العليمات، علي مقبل السلامة. المفاهيم الكيميائية الأساسية و الصعبة في مناهج العلوم العامة للمرحلة الأساسية في الأردن. المنارة للبحوث و الدراسات. 2007. مج. 13، ع. 1، ص ص. 171-190.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-369597

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 188-190

Record ID

BIM-369597