أثر إدارة المواهب على أداء المؤسسة من خلال الالتزام التنظيمي : دراسة ميدانية في المؤسسة الوطنية للعصير و المصبرات الغذائية-وحدة منعة (باتنة)‎

Other Title(s)

The impact of talent management on institutional performance through organizational commitment

Time cited in Arcif : 
12

Joint Authors

مقري، زكية
يحياوي، نعيمة محمد

Source

دراسات إدارية

Issue

Vol. 7, Issue 13 (30 Nov. 2014), pp.170-195, 26 p.

Publisher

University of Basrah College of Economic and Administration

Publication Date

2014-11-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

26

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الورقة إلى الاطلاع على وجهات النظر النظرية و الميدانية الخاصة بأثر إدارة المواهب على أداء المؤسسة من خلال الالتزام التنظيمي، و ذلك بإتباع منهج وصفي.

و لتحقيق هذا الهدف تم التركيز على أدبيات حديثة للخوض في الموضوع، و ذلك من خلال زوايا متعددة : المنظرون، الممارسون و صانعوا المواهب.

من خلال الدراسة المنجزة و المتعلقة بأثر نظام إدارة المواهب على أداء المؤسسة الوطنية للعصير و المصبرات وحدة منعمة، تم إثبات وجود أثر معنوي لمتغير نظام إدارة المواهب في أداء المؤسسة، و زادت العلاقة بإدخال الالتزام التنظيمي كمتغير وسيط.

Abstract EN

The purpose of this study is to examine the theoretical and empirical perspectives of the impact of talent management on the organization performance through the existence of organizational commitment, following a descriptive approach.

To achieve this goal, the focus was on modern literature to address this this subject, according to multiple angles: theorists, practitioners and trainers talents.

Through this study interests on the impact of TM system on the performance of the national company of juice and canning (unit Manaa), We prove the existence of a significant impact of TM system on enterprise performance, and the strength of this relationship increases by including organizational commitment as a mediating variable.

American Psychological Association (APA)

مقري، زكية ويحياوي، نعيمة محمد. 2014. أثر إدارة المواهب على أداء المؤسسة من خلال الالتزام التنظيمي : دراسة ميدانية في المؤسسة الوطنية للعصير و المصبرات الغذائية-وحدة منعة (باتنة). دراسات إدارية،مج. 7، ع. 13، ص ص. 170-195.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-430652

Modern Language Association (MLA)

مقري، زكية ويحياوي، نعيمة محمد. أثر إدارة المواهب على أداء المؤسسة من خلال الالتزام التنظيمي : دراسة ميدانية في المؤسسة الوطنية للعصير و المصبرات الغذائية-وحدة منعة (باتنة). دراسات إدارية مج. 7، ع. 13 (تشرين الثاني 2014)، ص ص. 170-195.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-430652

American Medical Association (AMA)

مقري، زكية ويحياوي، نعيمة محمد. أثر إدارة المواهب على أداء المؤسسة من خلال الالتزام التنظيمي : دراسة ميدانية في المؤسسة الوطنية للعصير و المصبرات الغذائية-وحدة منعة (باتنة). دراسات إدارية. 2014. مج. 7، ع. 13، ص ص. 170-195.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-430652

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية.

Record ID

BIM-430652