مستويات التفكير لدى تلميذات الصف الأول الابتدائي

Other Title(s)

Thinking levels among first elementary grade female students

Joint Authors

صوالحة، محمد أحمد الصالح
الرويلي، مسيرة ثاني الهرير

Source

جرش : للبحوث و الدراسات : مجلة علمية نصف سنوية محكمة

Publisher

Jerash University the Deanship of Scientific Research and Postgraduate Studies

Publication Date

2012-06-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

21

Main Subjects

Psychology

Topics

Arabic Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستويات التفكير لدى تلميذات الصف الأول الابتدائي في ضوء بعض المتغيرات في محافظة طريف في المملكة العربية السعودية.

و تكونت عينة الدراسة من تلميذات الصف الأول الابتدائي في محافظة طريف، و البالغ عددهن (100) طالبة، و لتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد اختبار مستويات التفكير و المكون من أربعة مجالات هي (الطلاقة، الاستنتاج، التصنيف، التنبؤ) و بعد التحقق من صدق الأداة و ثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة.

و قد كشفت نتائج الدراسة أن مستوى الاستنتاج جاء في المرتبة الأولى، تلاه في المرتبة الثانية مستوى التصنيف، ثم جاء في المرتبة الثالثة مستوى التنبؤ، بينما جاء مستوى الطلاقة في المرتبة الأخيرة.

كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = α) بين متغير دخل عالي من جهة و كل من متغير مستوى دخل منخفض و مستوى دخل متوسط من جهة أخرى، و جاءت الفروق لصالح مستوى دخل عالي في الطلاقة، و في مستوى التنبؤ، و في الأداة ككل، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = α) تعزى للالتحاق بالروضة في مستويي الاستنتاج و التنبؤ بينما لم تظهر فروق في مستويي الطلاقة و التصنيف.

و كانت الفروق لصالح الذين التحقوا بالروضة.

بينما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = α) تعزى لأثر المستوى التعليمي للوالد، و لأثر عمل الأم.

English Abstract

The aim of the study was to investigate thinking levels among first elementary grade female students at Al Turaif Governorate- KSA in light of some variables.

The Sample of the study consisted of (100) first elementary grade female students at Al Turaif Governorate-KSA.

To achieve the aim of the study, a questionnaire consinting of (4) domains fluency, inference, classification, prediction) was administrated to the sample.

Validity and reliability for the instrument were established using the appropriate statistical procedures.

Results of the study indicated that inference ranked first, then classification, prediction, fluency, were second, third and fourth respectively.

Significant difference at (a = 0.05) were found between high family income backgrounds (more than 10000 SR) and middle class family background (5000 SR or less)., in favor of high income family backgrounds in fluency, and prediction and whole instrument scores.

Significant difference at (a = O.05) were found due to enrollment in kindergarten in fluency and classification, in favor of those enrolled in kindergarten.

No significant difference at (a = 0.05) were found due to father's educational background and mother's work.

Data Type

Conference Papers

Record ID

BIM-529955

American Psychological Association (APA)

صوالحة، محمد أحمد الصالح والرويلي، مسيرة ثاني الهرير. 2012-06-30. مستويات التفكير لدى تلميذات الصف الأول الابتدائي. المؤتمر العلمي حول تربية الطفل العربي في عصر العولمة : تحديات و تطلعات (5 : 2014 : جامعة جرش، الأردن). . مج. 14، ع. 2 (حزيران 2012)، ص ص. 227-247.جرش، الأردن : جامعة جرش الأهلية، عمادة البحث العلمي و الدراسات العليا،.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-529955

Modern Language Association (MLA)

صوالحة، محمد أحمد الصالح والرويلي، مسيرة ثاني الهرير. مستويات التفكير لدى تلميذات الصف الأول الابتدائي. . جرش، الأردن : جامعة جرش الأهلية، عمادة البحث العلمي و الدراسات العليا،. 2012-06-30.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-529955

American Medical Association (AMA)

صوالحة، محمد أحمد الصالح والرويلي، مسيرة ثاني الهرير. مستويات التفكير لدى تلميذات الصف الأول الابتدائي. . المؤتمر العلمي حول تربية الطفل العربي في عصر العولمة : تحديات و تطلعات (5 : 2014 : جامعة جرش، الأردن).
https://search.emarefa.net/detail/BIM-529955