الصعوبات التعليمية في تدريس مناهج العلوم الحديثة كما يراها معلمو المرحلة المتوسطة في منطقة العاصمة التعليمية في دولة الكويت

Other Title(s)

Educational difficulties in teaching modern science cursicula as perceived by teachers of intermediate schools-Kuwait

Time cited in Arcif : 
5

Joint Authors

يعقوب جعفر جعفر
علي حسن إبراهيم

Source

المجلة التربوية

Issue

Vol. 28, Issue 110 (31 Mar. 2014), pp.59-98, 40 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2014-03-31

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

40

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى التعرف على الصعوبات التعليمية التي تواجه تدريس العلوم في المرحلة المتوسطة في منطقة العاصمة التعليمية في دولة الكويت كما يراها المعلمون و علاقة تلك الصعوبات بجنس المعلم و المستوى التعليمي و عدد سنوات الخبرة في التدريس.

تكونت عينة الدراسة من 125 معلما و معلمة من منطقة العاصمة التعليمية في دولة الكويت، و تم تطبيق استبانة الصعوبات التعليمية في تدريس العلوم بعد تحكيمها و إيجاد ثباتها بطريقة كرونباخ ألفا.

و تتألف الاستبانة من جزأين : الجزء الأول يتعلق بمعلومات شخصية عن المستجيب، أما الجزء الثاني فيتكون من 46 فقرة في المجالات الآتية : صياغة الأهداف التعليمية و التخطيط اليومي، و الأهداف العامة لتدريس العلوم و المناهج و الكتب المدرسية، و أساليب تدريس العلوم، و تقويم الطلبة، و تدريب معلم العلوم أثناء الخدمة و نموه الذاتي، و تنفيذ الأنشطة العلمية.

و أظهرت نتائج الدراسة أن أكثر المجالات صعوبة هي جمال التدريب أثناء الخدمة و يليها جمال تنفيذ الأنشطة العملية للمناهج.

كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المشكلات للمعلمين تعزى إلى الجنس و سنوات الخبرة و المؤهل الدراسي، و وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المشكلات تعزى إلى ترتيب الصعوبات من حيث أهميتها و ترجع إلى متغيرات الجنس و المؤهل الدراسي و سنوات الخبرة.

Abstract EN

This study aims to identify the educational difficulties in teaching science in the intermediate school in Kuwait.

This study also aims to identify the effect of gender, academic degree, and teaching experience on the teaching difficulties science teachers face.

The sample included 125 students and data was collected using the educational difficulties in science teaching questionnaire.

It contains 46 questions in the following categories: formulating objectives and daily planning, educational aims for teaching science, science curricula and textbooks, science teaching strategies, student evaluation, in- service teacher training self develop-ment, and applying the science practical activities.

The results showed the presence of statistically significant differences of the main difficulties that face teachers in teaching modern science.

These difficulties are in the field of in-service training, followed by the implementation of the practical activities of the curriculum.

The results showed that there was no statistical significant differences attributable to the variables of gender and years of experience and teachers’ qualification.

The study also showed that there are significant differences in the order of difficulties in terms of their importance attributed to the variables of sex, qualifications and years of experience.

American Psychological Association (APA)

يعقوب جعفر جعفر وعلي حسن إبراهيم. 2014. الصعوبات التعليمية في تدريس مناهج العلوم الحديثة كما يراها معلمو المرحلة المتوسطة في منطقة العاصمة التعليمية في دولة الكويت. المجلة التربوية،مج. 28، ع. 110، ص ص. 59-98.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-643522

Modern Language Association (MLA)

يعقوب جعفر جعفر وعلي حسن إبراهيم. الصعوبات التعليمية في تدريس مناهج العلوم الحديثة كما يراها معلمو المرحلة المتوسطة في منطقة العاصمة التعليمية في دولة الكويت. المجلة التربوية مج. 28، ع. 110 (آذار 2014)، ص ص. 59-98.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-643522

American Medical Association (AMA)

يعقوب جعفر جعفر وعلي حسن إبراهيم. الصعوبات التعليمية في تدريس مناهج العلوم الحديثة كما يراها معلمو المرحلة المتوسطة في منطقة العاصمة التعليمية في دولة الكويت. المجلة التربوية. 2014. مج. 28، ع. 110، ص ص. 59-98.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-643522

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 96-98

Record ID

BIM-643522