التعليم الجامعي عن بعد : مفهومه، و مدى إمكانية تطبيقه

Other Title(s)

University education remote concept and the extent of their applicability

Joint Authors

جودة، سعد عبيد
هيفاء غازي رشيد
زياد محمد عبود
سهلة علوان جواد

Source

مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 2, Issue 216 (31 Mar. 2016), pp.139-158, 20 p.

Publisher

University of Baghdad College of Education for Human Science / Ibn Rushd

Publication Date

2016-03-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

20

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

في ظل التغيرات التقنية السريعة و التحولات في أوضاع السوق، فإن النظام التعليمي واجه تحديا كبيرا تمثل بالحاجة إلى توفير فرص تعليمية إضافية دون الحاجة لرصد ميزانيات إضافية.

لذلك فإن العديد من المؤسسات التعليمية بدأت تواجه هذا التحدي، و بدأت فعلا بتطوير برامجها من خلال الجامعات التي تعتمد برامج التعليم عن بعد.

و هذه بدورها تتيح للبالغين ممن يعملون في مؤسسات عسكرية أو لديهم التزامات مدنية، فرصة أخرى للتعليم الجامعي، أو تصل إلى الأشخاص الأقل حظا سواء من حيث ضيق الوقت أو المسافة، هذا ما عدا أن هذه البرامج تسهم في رفع مستوى الأساس المعرفي للموارد البشرية دون الحاجة للتفرغ للدراسة الجامعية.

و قد بات عصر التعليم عن بعد و التعليم المفتوح واقعا ممكن التحقيق بعد أن كان حلما بعيد المنال بالنسبة للكثيرين في كافة أرجاء العالم.

يهدف البحث الحالي إلى استعراض عدد من تجارب الدول على الصعيد العالمي و العربي، و الاطلاع على إمكانية تطبيق مثل هذه التجارب في الجامعات العراقية.

Abstract EN

In light of the rapid technological changes and shifts in market conditions, the education system faces a challenge regarding the need to provide additional educational opportunities without the need for additional monitoring budgets.

Therefore, many educational institutions began to face this challenge, and actually began to develop programs of universities and distance education programs vinegar.

The era of distance education and open education has become a reality as possible after the investigation was a distant dream for many people all over the world.

The e-learning is an ideal way to help large segments of the community members who force them social and professional responsibilities to not to leave their communities or their country.

Many of the participants have access to the internet from their offices and homes.

American Psychological Association (APA)

جودة، سعد عبيد وهيفاء غازي رشيد وسهلة علوان جواد وزياد محمد عبود. 2016. التعليم الجامعي عن بعد : مفهومه، و مدى إمكانية تطبيقه. مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 2، ع. 216، ص ص. 139-158.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-690772

Modern Language Association (MLA)

جودة، سعد عبيد....[و آخرون]. التعليم الجامعي عن بعد : مفهومه، و مدى إمكانية تطبيقه. مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 2، ع. 216 (2016)، ص ص. 139-158.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-690772

American Medical Association (AMA)

جودة، سعد عبيد وهيفاء غازي رشيد وسهلة علوان جواد وزياد محمد عبود. التعليم الجامعي عن بعد : مفهومه، و مدى إمكانية تطبيقه. مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2016. مج. 2، ع. 216، ص ص. 139-158.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-690772

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية.

Record ID

BIM-690772