تقويم منهاج اللغة العربية (الفلسطيني الجديد)‎ للصف العاشر الأساسي من وجهة نظر المعلمين و المعلمات في محافظة الخليل

Other Title(s)

Calendar Arabic curriculum (the new palestinian)‎ grade primary from the point of view of teachers in Al-Khalil University

Time cited in Arcif : 
3

Author

غوادرة، نضال غنام فايز

Source

مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية و الإنسانية

Issue

Vol. 2016, Issue 26 (30 Apr. 2016), pp.38-53, 16 p.

Publisher

University of Babylon College of Basic Education

Publication Date

2016-04-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

16

Main Subjects

Educational Sciences
Arabic language and Literature

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تقويم منهاج اللغة العربية (الفلسطيني الجديد) للصف العاشر الأساسي من وجهة نظر المعلمين و المعلمات في محافظة الخليل، و قد استخدم الباحث المنهج الوصفي كما استخدم استبانة مكونة من ثمانية أبعاد )الشكل العام للكتاب، و مقدمة الكتاب، و الأهداف، و محتوى الكتاب، و الأساليب المستخدمة في عرض المادة، و وسائل التقويم في مكانية تطبيقها)، و تم تطبيق أداة الدراسة على عينة الكتاب، و تنمية مادة الكتاب اتجاهات إيجابية، و مدى ملائمة الأنشطة و قوامها (119) معلما و معلمة اختيرت بالطريقة العشوائية.

َ و خلصت نتائج الدراسة إلى أن مجال الشكل العام للكتاب احتل المرتبة الأولى من بين المجالات الأخرى و في المرتبة َو حل مكانية تطبيقها، و جاءت في المرتبة الثالثة مقدمة الكتاب و من ثم تبعها في المرتبة الرابعة وسائل مجال مدى ملائمة الأنشطة أو التقويم في الكتاب، و أخيرا جاءت في المرتبة الخامسة الأهداف و في جميع المجالات السابقة جاءت القيم متوسطة، في حين جاءت كل من محتوى الكتاب و تنمية مادة الكتاب للاتجاهات الإيجابية و الأساليب المستخدمة في عرض المادة ذات قيم منخفضة، كما خلصت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمين و المعلمات نحو منهاج اللغة العربية للصف العاشر الأساسي، و تعزى (للمؤهل العلمي، و سنوات الخبرة، و التخصص) في حين تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمين و المعلمات نحو منهاج اللغة العربية للصف العاشر الأساسي وفقا لمتغير الجنس لصالح الإناث، و في ضوء النتائج تم طرح بعض التوصيات.

Abstract EN

This study aims at knowing the Evaluation of New Palestinian 10th Grade Arabic Curriculum as perceived by teachers at Hebron District.

The research used the descriptive approach and an eight dimension questionnaire (general layout of the book, objectives, content, methods of teaching, ways of evaluation in the book, content enhancement of positive attitudes, appropriateness and applicability of activities).

Randomly, the research distributed the questionnaire to 119 male and female teachers.

Results of the study showed that general layout of the book occupied level one followed by appropriateness and applicability of activities, introduction of the book, ways of evaluation in the book and then objectives, respectively.

Values were moderate in all previous dimensions while they were low when talking about book content, content enhancement of positive attitudes and methods of teaching.

There were no statistically significant differences in means between males and females towards 10th grade curriculum attributed to qualification, years of experience and specialization.

However, there were statistically significant differences in means of males and females towards 10th grade curriculum for the favor of females.

Some recommendations were stated based on results of the study.

American Psychological Association (APA)

غوادرة، نضال غنام فايز. 2016. تقويم منهاج اللغة العربية (الفلسطيني الجديد) للصف العاشر الأساسي من وجهة نظر المعلمين و المعلمات في محافظة الخليل. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية و الإنسانية،مج. 2016، ع. 26، ص ص. 38-53.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-695349

Modern Language Association (MLA)

غوادرة، نضال غنام فايز. تقويم منهاج اللغة العربية (الفلسطيني الجديد) للصف العاشر الأساسي من وجهة نظر المعلمين و المعلمات في محافظة الخليل. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية و الإنسانية ع. 26 (نيسان 2016)، ص ص. 38-53.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-695349

American Medical Association (AMA)

غوادرة، نضال غنام فايز. تقويم منهاج اللغة العربية (الفلسطيني الجديد) للصف العاشر الأساسي من وجهة نظر المعلمين و المعلمات في محافظة الخليل. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية و الإنسانية. 2016. مج. 2016، ع. 26، ص ص. 38-53.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-695349

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 51-53

Record ID

BIM-695349