أثر توظيف المدخل البيئي في إكساب تلاميذ الصف الرابع الأساسي مهارات عمليات العلم و تحسين تحصيلهم المعرفي في مبحث العلوم في الأردن

Other Title(s)

The effect of environmental approach in acquiring science process skills and improving cognitive achievement among fourth-grade's pupils in Jordan

Time cited in Arcif : 
3

Joint Authors

البركات، علي أحمد غالب
الوديان، هناء سرحان

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية

Issue

Vol. 24, Issue 4 (31 Dec. 2016), pp.74-97, 24 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2016-12-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

24

Main Subjects

Natural & Life Sciences (Multidisciplinary)
Educational Sciences

Topics

Abstract AR

سعت الدراسة الحالية إلى تقصي فاعلية برنامج تدريسي قائم على المدخل البيئي في اكتساب مهارات عمليات العلم الأساسية و زيادة التحصيل لدى الأطفال .و لتحقيق ذلك، قام الباحثان بإعداد أدوات الدراسة بعد أن تم التأكد من صدقها و ثباتها .و اشتملت هذه الأدوات على اختبار مهارات عمليات العلم ) الأساسية، و اختبار التحصيل، و المقابلة شبه المقننة.

و شارك في الدراسة (58) تلميذا تم تقسيمهم إلى مجموعتين: الأولى تجريبية تكونت من (30) تلميذا تعلموا من خلال البرنامج التدريسي، و الثانية ضابطة تكونت من (28) تلميذا تعلموا بالطريقة العادية.

و قد أظهرت نتائج الدراسة أن أفراد المجموعة التجريبية حققوا أعلى المتوسطات الحسابية على كل من اختبار مهارات عمليات العلم الأساسية، و اختبار التحصيل، و بالمقابل، حقق أفراد المجموعة الضابطة متوسطات حسابية قليلة.

و كشفت نتائج اختبار )ت( جود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين في كل من الاختبارين، و جاءت هذه الفروق لصالح المجموعة التجريبية التي تلقت تعليمها من خلال البرنامج القائم المدخل البيئي .و قد أكدت نتائج المقابلة شبه مقننة على أن عمليات العلم قد تعززت لدى أفراد الدراسة و بالبناء على ذلك، أوصت الدراسة بأن توظف وزارة التربية و التعليم الأردنية المدخل البيئي في تدريس العلوم للتلاميذ.

Abstract EN

The present study was designed to examine the effectiveness of a teaching programme based on environmental approach in achievement, and science processes skills acquisition.

To achieve this, research instruments were developed after making sure of their validity and reliability.

These instruments consisted of an achievement test, and a science processes skills test, and a semi-structured interview.

fifty eightchildren participated in this study.

They were divided into two groups: the experimental group (n=30) was taught through a teaching programme, and the control group (n=28) was taught through normal method.

The findings of the study revealed that the subjects of the study in the experimental group scored the highest means in cognitive achievement, and acquiring science processes skills.

In parallel, the subjects of the control group scored the lowest means.

Thus, statistically significant differences were found between the two groups.

These differences were in favour of the experimental group.

Moreover the findings of the semi-structured interview confirmed that children's performance has been enhanced, and science processes skills have been effectively acquired.

Based on these findings, it was recommended that the Jordanian Ministry of Education should review its programmes and adopt environmental approachin science teaching and learning in the early grades of education.

American Psychological Association (APA)

الوديان، هناء سرحان والبركات، علي أحمد غالب. 2016. أثر توظيف المدخل البيئي في إكساب تلاميذ الصف الرابع الأساسي مهارات عمليات العلم و تحسين تحصيلهم المعرفي في مبحث العلوم في الأردن. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية،مج. 24، ع. 4، ص ص. 74-97.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-717451

Modern Language Association (MLA)

الوديان، هناء سرحان والبركات، علي أحمد غالب. أثر توظيف المدخل البيئي في إكساب تلاميذ الصف الرابع الأساسي مهارات عمليات العلم و تحسين تحصيلهم المعرفي في مبحث العلوم في الأردن. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية مج. 24، ع. 4 (2016)، ص ص. 74-97.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-717451

American Medical Association (AMA)

الوديان، هناء سرحان والبركات، علي أحمد غالب. أثر توظيف المدخل البيئي في إكساب تلاميذ الصف الرابع الأساسي مهارات عمليات العلم و تحسين تحصيلهم المعرفي في مبحث العلوم في الأردن. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية. 2016. مج. 24، ع. 4، ص ص. 74-97.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-717451

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 92-97

Record ID

BIM-717451