الواو في قراءات القراء و رسم المصاحف

Other Title(s)

The letter "waw" in the readings and writings of the holy quran reciter and the way it is written

Author

القضاة، أحمد بن محمد مفلح

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية

Issue

Vol. 18, Issue 1 (31 Jan. 2010), pp.211-248, 38 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2010-01-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

38

Main Subjects

Religion

Topics

Abstract AR

إن في علم القراءات القرآنية قضايا كثيرة جديرة باهتمام الباحثين و الدارسين، و من هذه القضايا : الواو في قراءات القراء، و موقعها في رسم المصاحف بين الإثبات و الحذف، أو التناوب بينها و بين حرف آخر، كالفاء، و أو..

و هذا البحث يهدف إلى جمع المواضع التي اختلف فيها القراء بين إثبات الواو و حذفها، و المواضع التي قرأها بعضهم بالواو، و بعضهم بالفاء، و المواضع التي قرأها بعضهم بالواو، و بعضهم بأو، ...

و التي ظهر الاختلاف فيها بين المصاحف، ثم توجيه كل قراءة من هذه القراءات، و بيان معناها و دلالتها.

إن الواوات التي وقع فيها الخلاف بين القراء كثيرة جدا، و لكن كثيرا منها رسم في جميع المصاحف بصورة واحدة، و إن اختلف القراء في قراءته بوجهين أو أكثر، و ترتب على اختلافهم في القراءة اختلاف في المعنى أو الإعراب أو التصريف، لكن هذا كله خارج نطاق البحث، و عسى أن يكون ميدانا لبحث آخر.

و على الرغم من تناول القراء و المفسرين و اللغويين لهذه المواضع في ثنايا كتبهم فإنني لم أجد من أفردها بكتاب أو بحث مستقل، و من هنا تأتي أهمية هذا البحث، و سبقه إلى جمع هذه المواضع و ترتيبها و توجيهها، و تقديمها في عمل واحد ينتفع به الدارسون.

Abstract EN

This research patently important aspects of matters of faith are under the extent to which a person three categories of Tawheed, reverse or set aside some in panic and fear of the unknown since no knowledge of the unseen except Allaah, or the belief that there is none other than God comes good or evil and pay then hung up movements and behavior of animals or birds, and probably, in breach of consent or harm or benefit and maybe gave her a part of an offering of worship, from here must be indicated Islam's position on superstition and communication of science for all who believe in it because it will be led by a tunnel to the trap of both types larger and smaller blessings of God upon him (Tira) is shirk.

( But when good (times) came, they said, "This is due to us;" When gripped by calamity, they ascribed it to evil omens connected with Moses and those with him! Behold! in truth the omens of evil are theirs in Allah's sight, but most of them do not understand ) (Al-Araf,131) .

American Psychological Association (APA)

القضاة، أحمد بن محمد مفلح. 2010. الواو في قراءات القراء و رسم المصاحف. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية،مج. 18، ع. 1، ص ص. 211-248.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-98407

Modern Language Association (MLA)

القضاة، أحمد بن محمد مفلح. الواو في قراءات القراء و رسم المصاحف. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية مج. 18، ع. 1 (كانون الثاني 2010)، ص ص. 211-248.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-98407

American Medical Association (AMA)

القضاة، أحمد بن محمد مفلح. الواو في قراءات القراء و رسم المصاحف. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية. 2010. مج. 18، ع. 1، ص ص. 211-248.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-98407

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش

Record ID

BIM-98407