تحليل الأسئلة التقويمية في كتاب اللغة العربية للصف الأول ثانوي في المملكة العربية السعودية وفق تصنيف بلوم لمستويات الأهداف المعرفية

Other Title(s)

Analysis of the evaluation questions in the arabic language book for the first grade of secondary in the kingdom of saudi arabia according to bloom's classification of levels of knowledge goals

Author

الصويركي، محمد علي حسن

Source

مجلة البحث العلمي في التربية

Issue

Vol. 2019, Issue 20، ج. 3 (31 Mar. 2019), pp.586-601, 16 p.

Publisher

Ain Shams University Faculty of Women for Arts Science and Education

Publication Date

2019-03-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

16

Main Subjects

Educational Sciences
Arabic language and Literature

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تركيز الأسئلة التقويمية في كتاب اللغة العربية للصف الأول ثانوي على تنمية مهارات التفكير لدى الطلبة وفق تصنيف بلوم للأهداف المعرفية و تكونت عينة الدراسة من جميع الأسئلة الواردة في كتاب اللغة العربية و البالغ عددها (534) سؤالا وتم تصميم أداة الدراسة وهي عبارة عن معايير تصنيف بلوم للمستويات المعرفية و أظهرت النتائج ما يلي: تركيز أسئلة كتاب اللغة العربية للصف الأول ثانوي على المستويات الدنيا من التفكير (التذكر الفهم التطبيق) و حصلت على نسبة (65%) بينما حصلت المستويات العليا من التفكير (التحليل التركيب التقويم) على نسبة (33%) و أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بأسئلة مستويات التفكير العليا في الكتاب المذكور.

Abstract EN

The objective of this study was to know the extent of the focus of the evaluation questions in the Arabic language book for the first grade secondary on the development of students' thinking skills according to the Bloom classification of cognitive objectives.

The study sample consisted of all the questions in the Arabic language book (534) Which are the criteria for Bloom's classification of cognitive levels, and the results showed the following: ،)%54( while higher levels of thinking (analysis, composition, and evaluation) scored 33%.

The need to pay attention to the questions of higher thinking levels in the book mentioned.

American Psychological Association (APA)

الصويركي، محمد علي حسن. 2019. تحليل الأسئلة التقويمية في كتاب اللغة العربية للصف الأول ثانوي في المملكة العربية السعودية وفق تصنيف بلوم لمستويات الأهداف المعرفية. مجلة البحث العلمي في التربية،مج. 2019، ع. 20، ج. 3، ص ص. 586-601.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-984768

Modern Language Association (MLA)

الصويركي، محمد علي حسن. تحليل الأسئلة التقويمية في كتاب اللغة العربية للصف الأول ثانوي في المملكة العربية السعودية وفق تصنيف بلوم لمستويات الأهداف المعرفية. مجلة البحث العلمي في التربية ع. 20، ج. 3 (2019)، ص ص. 586-601.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-984768

American Medical Association (AMA)

الصويركي، محمد علي حسن. تحليل الأسئلة التقويمية في كتاب اللغة العربية للصف الأول ثانوي في المملكة العربية السعودية وفق تصنيف بلوم لمستويات الأهداف المعرفية. مجلة البحث العلمي في التربية. 2019. مج. 2019، ع. 20، ج. 3، ص ص. 586-601.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-984768

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 600-601

Record ID

BIM-984768