La réception de la caricature à l'ère de la médiation : numérique cas d'étude du journal el Watan sur Facebook

Other Title(s)

The reception of caricature in the era of digital mediation : case study of the newspaper el Watan on Facebook

Author

Taybi, Fatimah al-Zahra

Source

La revue de la Communication et du Journalisme

Issue

Vol. 7, Issue 1 (30 Jun. 2020), pp.221-235, 15 p.

Publisher

High National School of Journalism and information sciences

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

15

Main Topic

Media and Communication

Topics

Abstract EN

This article tries to analyze the reception of caricature in the digital age.

First, this work discusses the transformation in terms of production and media reception.

Second, it presents also the development of caricature in Algeria, its beginnings and its evolution in the written media.

In order to response to our interrogations we have adopted a qualitative approach to study the place of the social network Facebook in the diffusion of caricatures about illegal immigration on the newspaper El Watan.

We have also mobilized the technique of digital content analysis to decipher the comments of readers/users and to understand the interpretive plurality of the drawings disseminated via the cartoonist's page.

Abstract FRE

Cet article tente d'analyser la problématique de la réception des œuvres culturelles et médiatiques _la caricature_ à l'ère des réseaux sociaux numériques.

Il s'agit à la fois de décrire la place de la caricature et ses nouveaux modes de production et de réception.

Ce travail présente également le développement de la caricature en Algérie, ses débuts et son évolution dans les médias écrits.

En effet, nous avons étayé notre étude par une démarche qualitative afin d'étudier la place de Facebook dans le processus de médiatisation des représentations caricaturales du phénomène de l'immigration clandestine publiées par le dessinateur Le hic du journal El Watan.

Ainsi, la technique de l'analyse de contenu numérique nous a été utile afin de décrypter les commentaires des récepteurs/ utilisateurs de Facebook et de comprendre la pluralité interprétative des dessins diffusés via la page du dessinateur

American Psychological Association (APA)

Taybi, Fatimah al-Zahra. 2020. La réception de la caricature à l'ère de la médiation : numérique cas d'étude du journal el Watan sur Facebook. La revue de la Communication et du Journalisme،Vol. 7, no. 1, pp.221-235.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1022925

Modern Language Association (MLA)

Taybi, Fatimah al-Zahra. La réception de la caricature à l'ère de la médiation : numérique cas d'étude du journal el Watan sur Facebook. La revue de la Communication et du Journalisme Vol. 7, no. 1 (2020), pp.221-235.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1022925

American Medical Association (AMA)

Taybi, Fatimah al-Zahra. La réception de la caricature à l'ère de la médiation : numérique cas d'étude du journal el Watan sur Facebook. La revue de la Communication et du Journalisme. 2020. Vol. 7, no. 1, pp.221-235.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1022925

Data Type

Journal Articles

Language

French

Notes

Includes bibliographical references : p. 232-235

Record ID

BIM-1022925