Nouveaux modes d'organisation et de gouvernance dans la filière ovine en Algérie : face à la crise de la covid 19. cas de la région de tiaret

Other Title(s)

الأنماط الجديدة في التنظيم و الحوكمة في شعبة الأغنام في الجزائر في ظل أزمة كوفيد 19 : حالة منطقة تيارت
New modes of organization and governance in the sheep sector in Algeria facing the covid 19 crisis : case of the Tiaret region

Joint Authors

Dahane, Izz al-Din
Zoubeidi, Malikah
Bu Khatim, Sad

Source

Les Cahiers du CREAD

Issue

Vol. 37, Issue 4 (31 Dec. 2021), pp.83-100, 18 p.

Publisher

Centre de Recherche en Économie Appliquée pour le Développement

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

18

Main Subjects

Economy and Commerce
Zoology

Topics

Abstract EN

Sheep farming has always been the profession and source of income for pastoralists.

It appears in this analysis that the Covid 19 crisis has had a major impact on the sheep market when we take into account the closure of livestock markets.

Also, actions in terms of state policy and the organization of producers are more than necessary in order to ensure the upgrading of the sector in crisis situations.

Our field work, and through telephone interviews, showed that the operators of the sheep sector in the Tiaret region are developing new forms of organization to protect themselves against the risk of their herd slipping in the face of the crisis.

of Covid 19.

These new forms are based on the constitution of social networks and the realization of informal contracts.

The main goal is revenue maximization and risk management.

The mobilization of agency theory and transaction cost theory has shown that contractual relationships are decisive in the sheep sales strategy in the Tiaret region

Abstract FRE

L'élevage ovin a toujours été la profession et la source de revenu des pasteurs.

Il apparaît dans cette analyse que le futur de la production ovine s'avère difficile lorsqu'on prend en considération la fermeture des marchés à bestiaux.

Aussi, des actions en matière de politique de l'Etat et d'organisation des producteurs s'avèrent plus que nécessaires afin d'assurer la mise à niveau de la filière dans les situations de crise.

Notre travail de terrain, et à travers des entretiens téléphoniques, a montré que les opérateurs de la filière ovine dans la région de Tiaret sont entrain de développer de nouvelles formes d'organisation pour se prémunir contre le risque de mévente de leur cheptel devant la crise de la Covid 19.

Ces nouvelles formes sont basées sur la constitution de réseaux sociaux et la réalisation de contrats informels.

L'objectif principal étant la maximisation de revenus et la gestion du risque.

La mobilisation de la théorie de l'agence et la théorie des coûts de transaction a montré que les relations contractuelles sont déterminantes dans la stratégie de vente des ovins dans la région de Tiaret.

American Psychological Association (APA)

Zoubeidi, Malikah& Dahane, Izz al-Din& Bu Khatim, Sad. 2021. Nouveaux modes d'organisation et de gouvernance dans la filière ovine en Algérie : face à la crise de la covid 19. cas de la région de tiaret. Les Cahiers du CREAD،Vol. 37, no. 4, pp.83-100.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1372189

Modern Language Association (MLA)

Zoubeidi, Malikah…[et al.]. Nouveaux modes d'organisation et de gouvernance dans la filière ovine en Algérie : face à la crise de la covid 19. cas de la région de tiaret. Les Cahiers du CREAD Vol. 37, no. 4 (2021), pp.83-100.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1372189

American Medical Association (AMA)

Zoubeidi, Malikah& Dahane, Izz al-Din& Bu Khatim, Sad. Nouveaux modes d'organisation et de gouvernance dans la filière ovine en Algérie : face à la crise de la covid 19. cas de la région de tiaret. Les Cahiers du CREAD. 2021. Vol. 37, no. 4, pp.83-100.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1372189

Data Type

Journal Articles

Language

French

Notes

Includes bibliographical references : p. 99-100

Record ID

BIM-1372189