دور العقل في إدراك الحكم الشرعي قبل ورود الشرع

Other Title(s)

Mind's role in the recognition of Islamic rule before the message

Author

الحولي، ماهر حامد محمد

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية

Issue

Vol. 12, Issue 1 (31 Jan. 2004), pp.119-166, 48 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2004-01-31

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

48

Main Subjects

Religion

Topics

Abstract AR

اتفقت كلمة علماء المسلمين جميعا أن الحاكم بمعنى منشئ الحكم و واضعه هو الله تعالى فلا حاكم سوى الله تعالى و لا حكم إلا ما حكم به و لا شرع إلا من الله تعالى.

إنما الخلاف بينهم في الحاكم بمعنى إدراك حكم الله تعالى قبل بعثة الرسل و بالنسبة لمن لم تبلغهم الدعوة هل يمكن أن يستقل به العقل دون وساطة كتاب الله تعالى أو رسول من عنده أم لا يدرك إلا بخطاب الشارع صر احة أو دلالة ينبني ذلك على قاعدة التحسين و التقبيح العقليين.

فمن قال بالحسن والقبح الشرعيين كالأشاعرة كانت له نظرة محددة في إدراك الأحكام الشرعية و من ذهب إلى القول بالحسن، و القبح العقلي اختلفت نظرته في إدراك الأحكام الشرعية.

فاتفق السلف و الماتريدية و المعتزلة والشيعة على وجود صفة ثابتة في ذات الأفعال يمكن للعقل أن يدركها، و أن النقل يوافق العقل فلا ينهى النقل عن شيء إلا و العقل يدرك فيه صفة قبح كانت سببا للنهي و بالمثل لا يأمر بشيء إلا و العقل قد يستبين صفة الحسن فيه.

و كذلك اتفق السلف و الماتريدية على أنه لا ثواب و لاعقاب، و لا حكما شرعيا يترتب على الإدراك العقلي لحسن الأفعال و قبحها لأن ذلك لا يعرف إلا بإذن من الشارع فلا واجب و لا حرام ....

إلخ، بدون نص الشارع.

و قد وافقهم الأشاعرة على ذلك مع مخالفتهم في القول بالحسن و القبح الشرعيين و خالفهم المعتزلة و الشيعة في ذلك، و قالوا بترتب الأحكام الشرعية على الإدراكات العقلية و قالوا بالثواب و العقاب و الجزاء على ذلك.

Abstract EN

Moslem scholars agreed that Allah is the ruler and no rules except His Ones.

The disagreement among scholars is in the recognition of the rule before sending messengers and the question is for rule receivers: Is it possible for mind to recognize it without messengers, a holy book or a text either connotationally or denotationally.

This depends on the base “mind’s improvement and uglification”.

The party who claimed Islamic law improvement and uglification like Ashae’ra was adopting limited vision on Islamic law rules.

Others who adopted mind’s improvement and uglification had another vision on Islamic rules.

Ancestors, Matereedia, Mu’tazela and Shia’a agreed upon feature stability in actions recognized by mind.

Narrated text matches with mind and does not prevent a thing unless mind does through uglification feature and agrees with something else for improvement feature.

Ancestors and Matoredia agreed that reward, punishment and Islamic rule are not a consequence of mind's recognition for good and bad actions.

These actions are recognized by Ruler's permission as there is no order or prevention without Ruler's text.

Ashae'ra agreed on the previous point but disagreed on good and bad Islamic law improvement and uglification.

Mu'tazela and Shia'a disagreed on this point and said with the consequence of Islamic rules on mind's reward and punishment

American Psychological Association (APA)

الحولي، ماهر حامد محمد. 2004. دور العقل في إدراك الحكم الشرعي قبل ورود الشرع. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية،مج. 12، ع. 1، ص ص. 119-166.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-158021

Modern Language Association (MLA)

الحولي، ماهر حامد محمد. دور العقل في إدراك الحكم الشرعي قبل ورود الشرع. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية مج. 12، ع. 1 (كانون الثاني 2004)، ص ص. 119-166.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-158021

American Medical Association (AMA)

الحولي، ماهر حامد محمد. دور العقل في إدراك الحكم الشرعي قبل ورود الشرع. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية. 2004. مج. 12، ع. 1، ص ص. 119-166.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-158021

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 157-166

Record ID

BIM-158021