التأثيرات السمية لفتامين A على فروج دجاج اللحم في طور النمو

Other Title(s)

Toxic effect of vitamin a in growing broilers.

Joint Authors

أفنان عبد الإله إبراهيم
دريد عبد الهادي عباس

Source

المجلة العراقية لبحوث السوق و حماية المستهلك

Issue

Vol. 1, Issue 1 (30 Sep. 2009), pp.14-28, 15 p.

Publisher

University of Bagdad Market Research and Consumer Protection Center

Publication Date

2009-09-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

15

Main Subjects

Zoology

Topics

Abstract AR

أجريت هذه الدراسة لمعرفة التأثيرات السمية للجرع المختلفة من فيتامين A على المعايير الأيضية و الحيوية لأفراخ دجاج اللحم، و بينت النتائج أن إعطاء جرع عالية من هذا الفيتامين يؤثر سلبا على صحة الأفراخ، فقد ظهرت الاضطرابات الهيكلية الممثلة بصعوبة المشي و تورم المفاصل و العرج بصورة واضحة في أفراد المجاميع التي تناولت أعلى الجرع من فيتامين A، و عند إجراء فحص هشاشة العظم لوحظ تخثن العظام الطويلة و سهولة أنثنائها، إذ تناسبت شدة هذا التخثن طرديا مع الجرع المختلفة التي تناولتها المجاميع المعاملة به كما لوحظ وجود مناطق متفرقة من النسيج الدهني (النخاع الأصفر) محل تلك التي يشغلها النخاع الأحمر في نخاع العظم و حدوث تغيرات نسيجية مرضية في الأعضاء التي تم فحصها و هي الكبد و االكلى و الجلد و الدماغ.

Abstract EN

This study was performed to evaluate the toxic effect of hyper vitaminosis A on the biological and metabolic parameters of broiler young chicken.

The results of the present study indicated an adverse effect of hypervitaminosis A on the growing broiler.

Clinical signs represented by skeletal abnormalities, swelling of the knee joint, lameness, increased bone fragility, ascitis, edema, macro and micro lesions of the examined organs (especially liver, kidney and bone).

Bone fragility test showed increase in long bone thickness and increased fragility positively according to dose.

The toxic effect of vitamin A on bone marrow was obvious as the histopathological exam appeared replacement of red marrow with fatty tissue.

Histopathological exam revealed lesions in the examined tissues (such as liver, kidney, bone, bone marrow) varies in severity that increased according to increase of the dose.

American Psychological Association (APA)

أفنان عبد الإله إبراهيم ودريد عبد الهادي عباس. 2009. التأثيرات السمية لفتامين A على فروج دجاج اللحم في طور النمو. المجلة العراقية لبحوث السوق و حماية المستهلك،مج. 1، ع. 1، ص ص. 14-28.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-261152

Modern Language Association (MLA)

أفنان عبد الإله إبراهيم ودريد عبد الهادي عباس. التأثيرات السمية لفتامين A على فروج دجاج اللحم في طور النمو. المجلة العراقية لبحوث السوق و حماية المستهلك مج. 1، ع. 1 (أيلول 2009)، ص ص. 14-28.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-261152

American Medical Association (AMA)

أفنان عبد الإله إبراهيم ودريد عبد الهادي عباس. التأثيرات السمية لفتامين A على فروج دجاج اللحم في طور النمو. المجلة العراقية لبحوث السوق و حماية المستهلك. 2009. مج. 1، ع. 1، ص ص. 14-28.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-261152

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 25-27

Record ID

BIM-261152