Saillance physique (P-saillance)‎ et saillance cognitive (C-saillance)‎ qu’est : ce qui est pertinent dans l’analyse des opérations énonciatives

Author

Fatitah, Balqasim Kamil al-Din

Source

al-Athar

Issue

Vol. 2018, Issue 30 (30 Jun. 2018), pp.45-56, 12 p.

Publisher

University Kasdi Merbah Ouargla Faculty of Arts and Languages

Publication Date

2018-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

12

Main Subjects

Philosophy

Abstract EN

This paper represents a cross-examination of the phenomenon of salience in linguistics and its relevance in certain linguistic and enunciative operations such as thematization and rhematization in languages.

We propose at the outset to introduce the main points of the theory of salience, proposed by Landragin (2004 and 2006), in which he distinguishes between physical salience (P-saliency) and cognitive salience (C-saliency); then we will try to show that the operations of thematization and rhematization present cases of referential projections using all the cognitive-referential and physical means for purposes ofcontrast and enhancement

Abstract FRE

Le présent article se veut un regard croisé sur le phénomène de saillance en linguistique et sa pertinence dans certaines opérations linguistiques et énonciatives telles que la thématisation et la rhématisation dans les langues.

Nous nous proposons, dans un premier moment, de présenter les points essentiels de la théorie de saillance, proposés par Landragin (2004 et 2006), et qui distingue entre saillance physique (P-saillance) et saillance cognitive (C-saillance); puis nous essayerons de montrer la corrélation entre les procédés et moyens mis en oeuvre dans les opérations de thématisation et de rhématisation et le caractère de saillance référentiel usant de tous les moyens cognitifs-référentiels et physiques pour des fins de contraste et de mise en valeur dans le processus dynamique d’interprétation, d’ancrage et de validation des inférences

American Psychological Association (APA)

Fatitah, Balqasim Kamil al-Din. 2018. Saillance physique (P-saillance) et saillance cognitive (C-saillance) qu’est : ce qui est pertinent dans l’analyse des opérations énonciatives. al-Athar،Vol. 2018, no. 30, pp.45-56.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-809376

Modern Language Association (MLA)

Fatitah, Balqasim Kamil al-Din. Saillance physique (P-saillance) et saillance cognitive (C-saillance) qu’est : ce qui est pertinent dans l’analyse des opérations énonciatives. al-Athar No. 30 (Jun. 2018), pp.45-56.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-809376

American Medical Association (AMA)

Fatitah, Balqasim Kamil al-Din. Saillance physique (P-saillance) et saillance cognitive (C-saillance) qu’est : ce qui est pertinent dans l’analyse des opérations énonciatives. al-Athar. 2018. Vol. 2018, no. 30, pp.45-56.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-809376

Data Type

Journal Articles

Language

French

Notes

Includes bibliographical references : p. 56

Record ID

BIM-809376