أثر المشاركة المعرفية و تمكين العاملين في الأداء الوظيفي : دراسة على عينة في الشركات العاملة في قطاع البترول بالسودان

Time cited in Arcif : 
3

Joint Authors

مفتاح، المجذوب ناصر
حسب الله، عبد الحفيظ علي

Source

مجلة العلوم و التقانة في العلوم الاقتصادية

Issue

Vol. 13, Issue 2 (31 Dec. 2012), pp.16-31, 16 p.

Publisher

Sudan University of Science and Technology Deanship of Scientific Research

Publication Date

2012-12-31

Country of Publication

Sudan

No. of Pages

16

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة للتعرف على أثر المشاركة المعرفیة و تمكین العاملین في الأداء الوظیفي في شركات البترول، تم بناء نموذج البحث و فرضیاته اعتمادا على أدبیات الدراسة، و تم تطویر مقاییس الدراسة بناء على الدراسات السابقة، لطبیعة الدراسة تم الاعتماد على العینة القصدیة.

صممت استبانه لجمع البیانات و تم توزیع 173 استبانه و استرجع منها 116 استبانه صالحة للتحلیل بنسبة استجابة بلغت 67 %.

للتأكد من جودة المقاییس في البیانات استخدم اختباركرونباخ الفا، و التحلیل العاملي و استخدم أسلوب الانحدار المتعدد لاختبار فرضیات الدراسة.

أظهرت نتائج هذا البحث وجود علاقه بین المشاركة المعرفیة و تمكین العاملین و الأداء الوظیفي، و تبین عند تحلیل البیانات أن الفرضیات جمیعا تحققت.

و بناء على نتائج الدراسة تم تقدیم التوصیات الخاصه بالدراسة.

Abstract EN

The aim of this study is to identify the impact of the knowledge sharing and employees empowerment on job performance in petroleum companies.

Based on literature review the research model and hypotheses had been developed, the measurement of study variables were adopted from previous studies.

For the nature of the study the purposive sampling method had been chosen, where 173 structured questionnaires had been distributed among mangers in Sudanese Petroleum sector, 116 usable questionnaires were returned representing 67% of response rate.

To assess the accuracy and reliability of measurements both factor analysis and Alpha Chronbach test had been conducted, followed by multiple regression test in order to examine the research hypotheses.

The research results indicated the existence of a positive relationship between knowledge sharing, employees’ empowerment, and job performance.

Moreover, the analysis of data indicated that all hypotheses had been verified.

Based on the study results a number of recommendations had been provided.

American Psychological Association (APA)

مفتاح، المجذوب ناصر وحسب الله، عبد الحفيظ علي. 2012. أثر المشاركة المعرفية و تمكين العاملين في الأداء الوظيفي : دراسة على عينة في الشركات العاملة في قطاع البترول بالسودان. مجلة العلوم و التقانة في العلوم الاقتصادية،مج. 13، ع. 2، ص ص. 16-31.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-642884

Modern Language Association (MLA)

مفتاح، المجذوب ناصر وحسب الله، عبد الحفيظ علي. أثر المشاركة المعرفية و تمكين العاملين في الأداء الوظيفي : دراسة على عينة في الشركات العاملة في قطاع البترول بالسودان. مجلة العلوم و التقانة في العلوم الاقتصادية مج. 13، ع. 2 (2012)، ص ص. 16-31.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-642884

American Medical Association (AMA)

مفتاح، المجذوب ناصر وحسب الله، عبد الحفيظ علي. أثر المشاركة المعرفية و تمكين العاملين في الأداء الوظيفي : دراسة على عينة في الشركات العاملة في قطاع البترول بالسودان. مجلة العلوم و التقانة في العلوم الاقتصادية. 2012. مج. 13، ع. 2، ص ص. 16-31.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-642884

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 30-31

Record ID

BIM-642884